– De ser på oss som superhelter, sier teknikeren
De ansatte rykker ut med egen ambulansetjeneste når kundene står fast. Bare blålyset mangler.
I går var Martin Nordheim med på å redde lokalfergen. Den holdt på å miste styring.
– De ser på oss som superhelter, sier han om tilbakemeldinger fra kundene.
Det skjer nemlig fort på Frøya.
Nordheim er teamleder for maritim teknisk avdeling ved Kystteknikk Mechanical på Frøya. Der har han jobbet i fire år.
Ordner der andre gir opp
– Vi holder på med alt mulig rart, fra oppdrett til fiskebåter og ferger. Vi begynner å få en så pass god blanding av ulike fagfelt at vi klarer å løse oppdrag der andre aktører må melde pass.
Kort responstid
– Nei, noen sirene har vi ikke!
Det de har, forteller daglig leder ved Frøya-bedriften, er en håndfull eksperter som står klare til å rykke ut på kort varsel.
– Vi prøver å ha kort responstid. Om en kunde står fast, springer de ut i bilen med én eneste gang.
Hydraulikklekkasjen om bord på lokalfergen dagen før krevde et par mann fra Kystteknikk Mechanical og en kveld med arbeid. Det er denne typen fleksibilitet – i dette tilfelle å bytte rør – som holder samfunnet i gang, mener Martin Nordheim.
– Kundene er ofte gjestfrie og trivelige når vi kommer, ja. I dag er fergen i drift igjen.
Verftskonkurs i 2022
Kystteknikk sitt nedslagsfelt for ambulansetjenesten er i stor grad øyområdene rundt Frøya og Hitra.
– Vi kan stille diagnose over telefon, og gjøre avtale om utrykning med bilen, utdyper Prytz.
– Ved behov tar vi selvfølgelig ut båt, men ofte har kundene egne arbeidsbåter som tar oss inn i anleggene.
Selskapet er for øvrig et eksempel på at vilje og overlevelsesevne står sterkt i distriktene.
I 2022 måtte konserndatteren Ørnli Slipp, som i et par år gikk under navnet Kystteknikk Yards, legge ned driften.
Tok var på de ansatte
Året før hadde verftet et resultat før skatt på minus 2,3 millioner kroner, og hadde driftskostnader på minus 48,6 millioner kroner. En perfekt storm av pandemiutfordringer med manglende tilgang til personell, forsinkede leveranser og kostnadsøkning krevde sitt.
– Et grusomt og krevende år med oppbud, reflekterer Prytz i dag, – det var ikke mulig å få ferdig båtene vi holdt på med til rett tid, samtidig som vi satt med et stort økonomisk tap i konsernet.
20 ansatte måtte gå ut verftsporten etter konkursen. Et problem ble imidlertid snudd til løsning:
– Vi ble nødt til å jobbe mer fokusert og litt hardere med salgsarbeid i Kystteknikk Mechanical, men dette gjorde at vi kunne ta over alle ansatte fra båtbyggingen og gi dem jobb her.
Klarte å snu
Hun er glad for at bedriften klarte å ta vare på alle.
– Det var helt klart tunge år etterpå, men vi klarte å snu det.
I dag teller bedriften 46 ansatte, og tapene er snudd til pluss i regnskapet.
Nå håper Prytz på et enda bedre 2024. Et bredt utvalg av sertifiseringer gir gode muligheter innen sektorer som fartøy, industri, solceller og offshore. Samtidig er det noen utfordringer for bedriften.
Kystteknikk har tradisjonelt mange arbeidere fra både Norge, Polen og Litauen.
– Og Ukraina. Vi er prisgitt tilgang på riktig kompetanse. Akkurat nå gjør valutasituasjonen at det er problemer med å få fatt i sertifiserte sveisere.
Få søkere
Tilfanget av nyutdannede lokale industrimekanikere er nemlig lavt, med få søknader til TIP på videregående trinn. Lokale ungdommer er i tillegg ettertraktet i øyrekken.
– Lærlinger, og spesielt de som snakker norsk er det stor rift om. Kravet til totalkompetanse i mekanisk virksomhet er et helt annet enn for fem år siden. En risiko er faktisk at vi kan mangle arbeidskraft.
Bedriften har gjort noen utradisjonelle grep for å snu situasjonen.
– Vi har en ung, kvinnelig fagarbeider som også jobber 20 prosent med sosiale medier.
– Ja, det språket trenger vi litt hjelp til. Og så skjer det mye spennende innen mekanisk virksomhet som det er gøy å vise frem.
Kontor i Trondheim
Også driften ellers har fått et løft med nytenkning.
– Vi har jobbet med infrastrukturen, bygget opp større anlegg og digitalisert lagerløsningene.
Flere ansatte er det også blitt.
– Og vi har opprettet et lite kontor i Trondheim.
Der jobber en prosjektgruppe med produktdesign og ingeniørarbeid. Maskinelt arbeid og «hands on»-jobber håndteres på Frøya.
– Vi er så heldige at vi har solid erfaringsbasert kunnskap samt ingeniørkunnskap som kan benyttes blant annet mot oppdrett, fartøy og fornybar sektor.
(Copyright)