– Den maritime næringen betyr alt for oss, og vi har opp gjennom historien vist at vi går på utfordringer. For det begynte med fiskeri, så kom offshore inn, og nå sist havvind.

Sammen om det

Vi og kommunene rundt oss er sammen om dette, sier ordføreren, som vi møter ved piren i Ulsteinvik sentrum. For de som ikke har vært i Ulsteinvik sentrum på en stund vil raskt få en utfordring med å orientere seg. For de siste årene har sentrum endret seg betraktelig.

Fakta om Årets maritime kommune
  • En ny kåring i regi av Maritimt Forum og Kystens Næringsliv, med Kongsberggruppen, Kystrederiene, DNV, Maritime Bergen, Norges Rederiforbund, Gard og DNB som øvrige samarbeidspartnere.
  • De fire nominerte kommunene er Bergen, Haugesund, Horten og Ulstein. Forrige uke presenterte vi Horten.
  • Basert på en fersk verdiskapingsanalyse vil fire kandidater bli nominert til prisen, som skal deles ut tirsdag 15. august – under Arendalsuken.
  • Kandidatkommunene blir presentert gjennom en artikkelserie på kystens.no.
  • Publikum kan bidra ved å stemme på kandidatene samme sted.
  • Publikumsstemmene legges sammen med vurderinger fra en fagjury før endelig vinner presenteres på arrangementet «Fullrigget for fremtiden» under Arendalsuken.
  • Juryen som sammen med publikumsstemmene skal avgjøre den endelige prisvinneren, består av Even Aas i Kongsberggruppen, Harald Solberg fra Rederiforbundet, Sjøfartsdirektør Knut Arild Hareide og ansvarlig redaktør Øystein Hage i Kystens Næringsliv.

– Det begynte med fiskebåtredere fra Herøy som pådrivere. Og så fikk vi visjonære Idar Ulstein som bygde stein på stein. Og da han solgte ut Ulsteingruppen i 1998 for fem milliarder var han klar på to ting: «Dette vil ha stor betydning for Ulstein kommune og den maritime næringen», sa han.

I Ulstein er det et stort maritimt miljø på alle kanter. Her er sentrum sett fra marka over tradisjonsrike Kleven Mekaniske, Foto: Fridgeir Walderhaug
Green Yard Kleven. Foto: Fridgeir Walderhaug

Og utviklingen vi ser rundt oss viser at han snakket sant. For betydningen har vært enorm. Vi hadde aldri vært det vi er i dag uten ham og det maritime, sier Engh, som er ordfører for rundt 8.800 innbyggere, der alle på en eller annen måte er en del av den maritime næringen.

Høyest omsetning per innbygger

– Det er riktig. Vi hadde blant annet den høyeste omsetningen i detaljhandelen per innbygger, og innbyggertallet er i vekst, sier ordføreren der han sitter midt blant flere titalls nye leiligheter som er oppført de siste årene.

– Vi har en stor innpendling, men også utpendling. Og vi har alle stått gjennom en tøff omstilling.
I 2014 sa det bom stopp, ettersom oljeprisen stupte.
I den perioden omstilte verftsnæringen seg og bygde alt fra cruiseskip, hurtigruteskip og ekspedisjonsskip.
Og når den omstillingen var gjort så kom kovid.

– Men folk i nabokommunene Ulstein, Herøy og Hareid har vel drevet omstilling i hundrevis av år?

Knut Erik Engh (Frp) er ordfører i Ulstein kommune. ulstein. Foto: Fridgeir Walderhaug

– Det har du rett i, så å omstille oss er noe vi kan, og gjør. Og nå ser det plutselig lysere ut igjen.
Ulstein verft har i dag offentliggjort to nye kontrakter på to serviceoperasjonsskip (CSOV) for Bernhard Schulte Offshore, med opsjon på fire skip til, så jeg ser lyst på fremtiden, sier Engh.

Skyer i horisonten

Han ser likevel noen skyer i horisonten.

– Det ene er finansieringen av nye skip. Der stanger en fort mot veggen, for skip er en «brun» næring som ikke assosieres med godt miljø. Men det som skjer når en ikke får bygd nytt er at flåten blir gammel. Og det er i alle fall ikke miljøvennlig, og en dårlig miljøpolitikk. Derfor er det viktig at politikerne kommer på banen.

– Det andre er like aktuelt, og da snakker vi om problemene rundt formuesskatten som norske eiere må håndtere. For vi vil jo ha norsk eierskap. Vi må oppildne folk til å drive næringsutvikling. Det er vi helt avhengige av, sier han, optimist tross skyene.

Statuen til kunstner Kirsten Kokkin i Ulsteinvik sentrum illustrerer kommunens hovednæring. Foto: Fridgeir Walderhaug

– Jeg tror vi går inn i en ny gullalder for den maritime næringen og for Ulstein og nabokommunene som sammen drar lasset.

– Hva har alt dette å si for kommunen og det offentlige, som du leder?

– Alt. Kommunen er jo med på både opp og nedturene, og vi har et fantastisk samarbeid med næringslivet. Det både når det går godt og når det går bra. Næringslivet har bidratt til forutsigbarhet for oss alle. Jeg har stor tro på en ny gullalder. For vi er jo den maritime klynges krybbe, sier ordfører Engh.