16 semitrailere gjorde det mulig å rigge opp et lite stykke Ulstein verft på Hamar

Vanligvis opererer den enorme kranen med base i Ulsteinvik. Se video og les mer om hvorfor den ble fraktet 44 mil på landeveien.

Det er ni år siden sist Ulstein verft sin mobile kran var på langtur. Et ublidt møte med en bro sendte den røslige riggen til Tyskland for reparasjon og overhaling.

Jostein Sørnes er leder for tungløftavdelingen ved Ulstein verft.Foto: Privat

– Det er lenge siden kranen var demontert og derfor ble det «en litt større utfordring» enn planlagt, forteller Jostein Sørnes, leder for tungløftavdelingen ved Ulstein verft, til Kystens næringsliv.

Siste oppdrag har nemlig med ført fullstendig oppsmøring, demontering og frakt fordelt over hele 16 semitrailere i retning Mjøsa. En omfattende jobb, men ikke noe som skremmer Sørnes og kollegene.

Vurderte Oslo

Normalt blir kranen slept langs kysten til ulike oppdragsgivere som verft, oppdrettsanlegg, byggherrer, Statens vegvesen og andre som har tunge løft. Det er imidlertid hele 44 mil til jobboppdraget på Espern bro på Hamar og det aller første innlandsoppdraget for kranen.

– Ville det vært lettere med omlasting fra båt?

– Vi vurderte et slep til Oslo. Det ville kostet flere millioner, så vi endte på trailertransport.

Ulstein verft sin kran i aksjon i Hamar.Foto: Ulstein, Ørsal/Koseski
Beltedrift sikrer god fremkommelighet.Foto: Ulstein, Ørsal/Koseski

Oppdraget sikrer tilkomst til en ny bydel på 1500 bosteder, og krever løft av bromoduler på 244 tonn. Ulstein sin 12 år gamle Terex CC2800-1 takler 600 tonn. Det gikk greit, forteller Sørnes, og mener at Ulstein gjennom oppdraget har levert en god søknad for flere oppdrag gjennom prosjektet.

– Landkraner får problemer med løft på over 150 tonn. Når vi løfter 200 til 300 tonn med 9 meter radius, har vi ennå mye å gå på. Kapasiteten på 600 tonn er med tilsvarende motvekt bak, og fire meter utlegg foran.

Kranen på plass.Foto: Ulstein, Ørsal/Koseski
Ett av 16 trailerstrekk.Foto: Ulstein, Ørsal/Koseski

Ferdig rigget med mellom 48 og 66 meter bom er kranen normalt klar på en time. Nå er den demontert, fraktet tilbake, og skal stå klar i løpet av uken.

– Hovedstrukturen kommer fredag morgen til Ulstein verft for mobilisering til nye oppdrag langs norskekysten, sier tungløftssjefen.

– Tar dere helgen til hjelp?

– Jeg håper å unngå det, men tirsdagen skal den i nytt oppdrag.

Snudde seg rundt

Det var Westkran som hadde oppdraget, og som leide inn kran og et mannskap på to fra Ulstein. Vanskeligheter med å skaffe stål hadde gitt utsettelser i broprosjektet. Det satte kontraktøren i en skvis og uten kran tilgjengelig.

– Westkran snudde seg rundt og fikk leie Ulstein verft sin kran, forteller Sørnes.

Det er byggherren i Hamar glad for.

Kran på stålfundament.Foto: Ulstein, Ørsal/Koseski

– Broen er delt inn i fire seksjoner, som er fordelt på tre hevinger. Det var seksjon to som skulle heves nå, sier prosjektlederen for Hamar kommune, Krister Helland Skjærbekk.

Ulsteins lekter er sertifisert for liten kystfart, og kranen har vært så langt som Tromsø. Slik har det ikke alltid vært, og både Finnmark og Europa har vært på oppdragslisten.

– Tidligere tok vi oppdrag utlandet, slik som i Sverige.

Høyere krankapasitet i utenlandsmarkedet spiller imidlertid inn.

– Langt færre oppdrag gjør at vi også ser oss om etter oppdrag på land.

Står seg på pris

Da kranen var ny for 12 år siden var virkeligheten en annen, og Sørnes skulle gjerne sett at kranen var lettere å dele opp.

– Selv om kranen kan deles, finnes det enklere måter å gjøre det på.

Kostnad og pris står seg likevel mot konkurrentene.

– Hva koster et oppdrag av denne størrelsesorden?

– Det er noen millioner, men med en kran til 70 millioner kroner må det være regningssvarende. Flere kranselskap har gått kroken ved å prise seg for lavt ned. Lekteren og mulighet for å belte oss på land gjør samtidig at vi kan komme til over alt på kysten. Det er med på å gjøre oppdragene rimeligere for kunden.

(Vilkår)
Publisert 26. October 2023, kl. 03.00Oppdatert 3. November 2023, kl. 08.34
Ulstein verftKranHamar