Pengene er hentet inn i forbindelse med at Havfram nå bygger fire nye skip for installasjon på havvindutbygging. Havfram skal også hente inn midler fra private banker og eksportkredittbyråer.

Stor dimensjoner

De nye skipene vil ha kapasitet til å installere turbiner på opptil 300 meters høyde og turbinfundamenter på 3.000 tonn ned til 70 meters dybde.

Det første er allerede under bygging ved det kinesiske verftet CIMC-Raffles og skal leveres i 2024. Havfram inngikk en i fjor en intensjonsavtale med selskapet om de fire nybyggene.

Konserndirektør Ingrid Due-Gundersen i Havfram. Foto: Havfram

Skipene blir av typen NG20000X, skal utstyres med en kran på 3250 tonns kapasitet og ha batterihybrid energisystem med regenerering. Dette vil gi 70 prosent lavere CO₂-utslipp per installert MW sammenlignet med tilsvarende fartøy på diesel.

Godt samarbeid

Even Larsen, administrerende direktør i Havfram Offshore Wind, kaller skipene for «verdensklasse» og påpeker at de er godt egnet til å levere på høyeste nivå for prosjekteiere, turbinleverandører og konstruksjonsselskaper verden over.

Konserndirektør Ingrid Due-Gundersen i Havfram mener kapitaltilførselen fra majoritetseier Sandbrook og en ny aktør er et foregangseksempel på godt samarbeid mellom industri og investorer.

Havfram
  • Stavanger-selskapet Havfram het tidligere Ocean Installer.
  • De byttet navn som resultat av økt satsing på havvind.
  • Ocean Installer ble etablert i 2010 og jobbet med konstruksjonsarbeid for oljenæringen, spesielt på havbunnen.
  • I dag definerer Havfram seg som en internasjonal subsea- og havvindleverandør.

– Vi dobler kapitalen bare en måned etter at Sandbrook kom inn på eiersiden. Vi er svært takknemlige for tilliten Sandbrook og PSP Investments viser oss.