337-skvadronen er Kystvaktens forlengede arm på havet

At Kjell Hans Martinsen skulle fly helikopter for blant annet Kystvakten, lå kanskje ikke i kortene. Hør intervjuet!

Kjell Hans Martinsen på pilotplass i skandalehelikopteret NH-90.
Kjell Hans Martinsen på pilotplass i skandalehelikopteret NH-90.Foto: Privat
Saken du nå leser er hentet fra arkivet, og er del av Kystens Næringslivs helgesatsing. Les flere slike saker her.

– Da vi på slutten av åttitallet begynte å sette ned instruktører på fartøy, tror jeg det kom som et lite sjokk på mange av fiskerne. Plutselig kunne de risikere å bli inspisert ved at det kom to inspektører om bord i løpet av minutter.

I denne dette første av to intervjuer forteller pensjonist Martinsen historien om bruk av helikoptre både i militær tjeneste og i redningsoppdrag, fra helt tilbake til midten av 1950-tallet. Og jo da: Vi snakker om typen helikopter vi kjenner fra M*A*S*H 4077-serien.

Den tidligere sjefen for 337-skvadronen er den flygeren i landet med flest loggførte timer med de norske Lynx-helikoptrene som ble satt på bakken i 2014.

Krevde mye i starten

Kystvakten – slik vi kjenner den i dag – fant sin form i 1977, etter at Norge utvidet den økonomiske sonen og ble en stormakt på havet.

Den retten ble også hevdet gjennom innkjøp av seks Lynx-helikoptre. Helikoptrene ble en forlenget arm for de store, grå farkostene i Nordkapp-klassen som kom i årene 1980 og 1981.

– Et fartøy med helikopter som skal lande og ta av under de fleste værforhold og sjøforhold hele året krevde hele tiden mye av oss, men spesielt i starten.

Det er den såkalte 337-skvadronen som flyr helikoptrene for Kystvakten. Denne skvadronen er i likhet med de andre helikoptergreinene underlagt Luftforsvaret. Det gjelder også den noe mer sivile 330-skvadronen som ble opprettet i allerede i 1967: Redningshelikoptrene.

Bildet er fra hans tid med utenlandsoppdrag for Norair i 1979.Foto: Privat

Badekarkurven

I alle startfaser vil det oppstår problemer, sier den erfarne piloten.

– Vi kaller det for badekarkurven, der det er en veldig stor mengde med feil som holder maskinene på bakken, til du er blitt kjent med maskinen. Så går kurven ned, og du har god tilgjengelighet på maskinen til de begynner å bli gamle igjen og kurven går opp.

Dette var erfaringen da Kystforsvarets forrige helikoptermodell, Lynx, ble kjøpt inn. Kystvakten sto operativ med Lynx i 1983, og Martinsen er godt fornøyd med hva de fikk ut av det som i starten var en problematisk periode med mangel på reservedeler og tilgang på kompetent personell.

Ett NH90-helikopter går inn for landing på et kystvaktfartøy.Foto: Kystvakten

Ikke ulikt innfasingen av NH90, altså. Hvis du lurer på hvilket helikopter veteranen hadde ønsket over statsbudsjettet, og hva det hadde gjort med badekarkurven, så må du høre på andre og siste del i denne helikopterpodden. Den kommer ut om en uke.

I neste del av intervjuet forteller han videre om både innfasingen av NH90 og pilotutdanningen som binder helikoptergrenene sammen. Den første episoden hører du ved å klikke på spilleren øverst i saken. Du finner den også i iTunes og på Spotify.
Saken ble først publisert i Fiskeribladet 9. juli 2022.
(Vilkår)
Publisert 15. March 2024, kl. 18.00Oppdatert 15. March 2024, kl. 18.00
RedningshelikopterNH-90HELGELESNING