Aibel bruker over én milliard kroner på lokalt næringsliv

100 oransje kjeledresser, svarte hansker og hvite hjelmer summer i en grå kloss. Aibel-verftet i Haugesund er sentral i den norske havvind-satsingen. Verftet sysselsetter én av fire haugesundere.

Arbeidslag om bord på Shell sin Penguin FPSO.
Arbeidslag om bord på Shell sin Penguin FPSO.Foto: Ketil Svendsen

Aibel er en av motorene i et næringsliv som har sørget for at Haugesund er én av fire nominerte i kåringen Årets maritime kommune. Erfaringen fra olje og gassvirksomheten er god å ha når Aibel nå satser på havvind. Verftssjef Lars Inge Hellestveit er bestemt på at Aibel ikke lenger er et skipsverft, men et energiverft.

I sentrum for havvind

Fra fastlandet ser Haugesunds ordfører Arne-Christian Mohn over mot det tidligere skipsverftet.

– Han sa det, ja?

Ordføreren ler, og minner om at det som en gang het Haugesund Mekaniske Verksted – HMV – har dype røtter. Det Mohn fremdeles omtaler som skipsverftet hadde allerede rukket å gå gjennom en rekke omstillinger før Haugesund plutselig stod i sentrum for mye av det som har skjedd, skjer, og kan skje innen havvind.
Haugesund-ordfører Arne-Christian Mohn.Foto: Ketil Svendsen

Fra mekanisk bedrift i et vaklevorent sjøhus, via byggeboomen for fiskeri- og fraktbåter på 1950-tallet, offshorefartøy på 1970-tallet, til tre tiår med olje og gass, riggbygging og andre store oppdrag i en næring med etter hvert kjente opp- og nedturer. I dag lever enda en ny oppdragsgiver, havvind, side om side med en ennå levedyktig olje- og gassbransje.

– Verftet er ekstremt viktig, sier verftssjef Hellestveit ubeskjedent.

Totalt 1800 ansatte setter et visst preg på arbeidsmarkedet i en kommune med 38.000 innbyggere.

– Direkte og indirekte sysselsetter vi nærmere 10.000 mennesker, de aller fleste lokalt i Haugesund eller på Haugalandet, supplerer verftssjefen.

I dag er rundt 100 av de ansatte i sving på likestrømkonverteren Dogger Bank B.

Lars Inge Hellestveit høyt over Haugesund.Foto: Ketil Svendsen

Fullt fotoforbud

– Dette er top secret.

Verftsdirektøren slår synlig stolt ut med armen, men minner om et absolutt fotoforbud i den ennå tomme hallen vi kikker inn i. Vi er på innsiden av den grå koloss-klossen, som bygges og utstyres for oppdragsgiverne SSE Renewables og Equinor.

Totalt 3,6 gigawatt skal hentes ut fra vindparken 130 kilometer utenfor kysten av Storbritannia. Den fordeles over tre slike HVDC-konvertere som alle bygges av Aibel i Thailand og utstyres og ferdigstilles med Hitachi-innmat av Aibel i Haugesund. Dogger Bank A er allerede levert.

– Vi er i gamet på HVDC, og kan etter hvert se hva annet vi kan levere på.

Ledende posisjon

Equinor inngikk i slutten av mai intensjonsavtale med Aibel om Utsira Nord. Om partnerne Equinor og Vårgrønn får ett av tre anbud, blir Aibel den foretrukne leverandør av konsept, ingeniørtjenester, innkjøp og konstruksjon.

– Litt de samme aktørene som dere kjenner fra offshore?
– Absolutt. I dag har vi en ledende posisjon på både gass og på elektrifisering av plattformer og landanlegg. Neste prosjekt i det segmentet er en lean, ubemannet prosessplattform for Aker BP. 9000 tonn, som skal stå klar i 2026. Det vi gjør nå, hadde vi ikke klart uten olje- og gass!
– Et råd til aktører som starter fra null?

– De må alliere seg med erfarne aktører, som har en fot innenfor olje- og gassektoren.

Konverteroppdragene betyr for offshoreverftet sin del et tredje ben å stå på. Derfra tas det steg for steg.

– Vi tar med oss lærdom fra olje- og gass, og holder et fornuftig tempo der vi får konvertert både personell og fasiliteter.

Dagny Kristin Thomassen og Niels Qvigstad tar en pause høyt over Aibel-verftet i Haugesund.Foto: Ketil Svendsen

Verftet dominerer bybildet

Haugesund er kontrastenes by. Mens store og små bysentrum for lengst har flyttet industrien ute av syne, sinn og egen bakgård, deler hvite trehus og redervillaer, bygårder og postmoderne jappebygg skyline med Aibel-verftets verkstedshall. Om du sier at den karakteristiske blå bygningen ruver i bybildet, tar du ikke hardt i.
Verftet har brukt nærheten til dypvannskaier, fiskefelt, olje, havvind, briter og en synlig entusiastisk kommune godt. I dag har skyline-en selskap av to andre giganter. Shell sin røde prosessplattform Penguin FPSO, og havvindkonverteren Doggerbank B.

Begge godt synlige fra ordfører Mohns kontor.

– Går det godt for Aibel, går det godt for byen, parafraser han om det han omtaler som «byens motor».

Rundt 40 prosent av byens næringsliv er på en eller annen måte knyttet til den maritime næringen. Aibel bruker i overkant av én milliard kroner i året på tjenester fra ulike deler av det lokale næringslivet. Det har bidratt til bred boom og nyvinning.

– For leverandørindustrien på Haugalandet er Aibel lokomotivet, sier administrerende direktør Karl Johan Jentoft i selskapet Westcon løfteteknikk.

Vinn–vinn for underleverandøren

Vare- og tjenesteleverandøren Westcon holder til på Hasseløy, den nordligste av de to industriøyene kloss på Haugesund Sentrum. Aibel ligger på Risøy, et stenkast lenger sør. Jentoft forteller at virksomheten har vokst seg svært tett på verftet.

Administrerende direktør Karl Johan Jentoft i Westcon løfteteknikk.Foto: Westcon løfteteknikk AS

– Daglige oppdrag. Hele driftsmodellen vår er en vinn–vinn situasjon, utviklet gjennom tillit og oppdrag.

Samarbeidet de to selskapene imellom har pågått siden 1996, i starten med oppdrag rundt sertifisering, kontroll og opplæring. Mye ble fort mer.

– Vi utviklet oss fort inn i ulike prosjekter. En dag lurte Aibel på om vi ikke kunne overta alt av løfteutstyr, og heller leie det tilbake til dem, forteller Jentoft.

For verftet betyr det en svært fleksibel partner som både kan selge utstyr og kompetanse, eller leie tilsvarende materiell til prosjekter.

– Det er utrolig viktig at de gir leverandørene tillit til å utvikle egne selskap. For oss er dette rett ut et eventyr.

I dag følger underleverandøren hovedkunden der oppdragene skal settes ut i livet.

– Hele verden, de bruker oss world-wide. Nylig fikk vi en avtale til en verdi av mellom 26 og 27 millioner kroner i Ørsted sitt Hornsea-prosjekt.

Selv om Aibel er hovedkunden, har det maritime samarbeidet med Aibel og på Haugalandet også gitt andre viktige kontakter og kontrakter, både direkte og som underleverandør.

– Vi har rammeavtaler med Aker Solutions, Equinor, Novel, Ocean Installer og Subsea7. Men Aibel er vår eldste og beste kunde, ikke minst i kroner og øre, sier Jentoft.

(Copyright)
Havvindkonverteren Doggerbank B.Foto: Ketil Svendsen
Havvindkonverteren Doggerbank B ruver over Haugesund.Foto: Ketil Svendsen
Aibel-verftet i Haugesund kjennetegnes først og fremst av Nordsjøhallen.Foto: Ketil Svendsen
Shell sin Penguin FPSOFoto: Ketil Svendsen
Sveising ved Aibel-verftet.Foto: Ketil Svendsen
Utsyn over den store tørrdokken.Foto: Ketil Svendsen
Publisert 10. July 2023, kl. 04.42Oppdatert 4. August 2023, kl. 18.33