Blåvinge tar «nye» Dof med på havvind-laget
Blåvinge samler offshorekompetanse til havvind-prosjekter, og vil sørge for kostnadsreduksjon og redusert risiko av utbyggingen.
Det konkursrammede, nå gjenoppståtte Austevoll-rederiet, skal ifølge avtalen stå for transport og installasjon til utbyggingen av havvind-feltet Utsira Nord.
– Dof har ledende kompetanse innen installasjon av flytende vindturbiner, noe som er utrolig verdifullt for oss. Kombinert med Blåvinges erfaring som utbygger, skal vi sammen sørge for kostnadsreduksjoner og redusert risiko knyttet til flytende havvind, sier prosjektdirektør Christian Sjødin i Fred. Olsen Seawind.
– Samarbeidet mellom Blåvinge og Dof er et eksempel på hvordan ledende norsk kompetanse fra olje og gass kan spille en nøkkelrolle i utviklingen av flytende havvind, og gir norske leverandører et konkurransefortrinn, sier Sjødin.
Nye Dof
Avtalen med kreditorene skal sørge for at Dofs virksomhet blir minst mulig påvirket av konkursprosessen.
Satser på havvind
– Avtalen med Blåvinge var et åpenbart valg for oss. Vi er svært fornøyde med å bli invitert inn i dette samarbeidet, hvor vi skal bidra med vår internasjonale erfaring og kompetanse, sier Jan Kristian Haukeland, Dof Group EVP Renewables.
– Sammen med øvrige Blåvinge-partnere blir vi et sterkt lag som kan gjøre flytende havvind til en vekstindustri for Norge, sier Jan Kristian Haukeland, Dof Group EVP Renewables.
I slutten av april fikk Dof tildelt enda en havvind-kontrakt, av storaktøren Siemens Gamesa. Avtalen er for det 2009-bygde konstruksjonsskipet «Skandi Constructor», som skal benyttes til flere prosjekter på ulike havvindparker tilhørende Tyskland. Arbeidet starter med en gang, og med en varighet på inntil 160 dager.
Mulighet for leverandører
Fra før har Blåvinge inngått samarbeidsavtaler med leverandører langs store deler av norskekysten, fra Arendal i sør, til kabelprodusenten Nexans Norway i Halden.
– Havvind er en fantastisk mulighet for norske leverandører. Løsninger utviklet på Utsira Nord kommer til å være høyst relevante for det globale havvindmarkedet, mener Sebastian Hald Buhl, landsjef for Ørsted i Norge.
Strategien til Blåvinge er å inngå konkrete samarbeid med norske leverandører, som besitter kompetansen som trengs for å dekke de ulike delene av havvindprosjektene.
Samarbeidsavtaler med Karmsund Havn utenfor Haugesund, innovasjonsselskapet Saga Subsea, leverandør av forankringssystemer APL Arendal, og verftet Rosenberg Worley i Stavanger, er blitt kjent siste månedene.
Blåvinge
Blåvinge er et langsiktig partnerskap mellom to av Norges største fornybar-selskaper, Hafslund og Fred. Olsen Seawind samt danske Ørsted:
- Fred. Olsen-relaterte selskaper har lang erfaring innen maritime operasjoner og logistikk, i tillegg til mer enn 25 års erfaring med utvikling, konstruksjon, drift og eierskap av vindkraftanlegg.
- Hafslund er Norges nest største kraftprodusent og har inngående kjennskap til det nordiske kraftsystemet og kraftmarkedet.
- Danske Ørsted er verdens største havvindselskap og kombinerer global erfaring med å utvikle, bygge, drifte og eie havvindparker. Ørsted har installert og driftet 26 forskjellige vindparker med til sammen over 1500 turbiner.
Ambisjon om tildeling
Så langt er alle store havvindparker i verden bygd som bunnfaste anlegg, og viser seg å allerede lønnsomt i flere land. Nederland, Tyskland og Storbritannia har store bunnfaste vindparker, mens flytende havvind finnes bare i småskala.
Skottland har to flytende testparker, mens Equinor har bygget 11 flytende turbiner på Hywind Tampen, i tilknytning til Gullfaks- og Snorre-feltet i Nordsjøen.
– Om vi lykkes med flytende havvind, vil Norge også kunne bli et utstillingsvindu for den internasjonale havvindindustrien, sier Arne Lie-Rasmussen, leder for havvind i Hafslund.
(Vilkår)