I første kvartal hadde Scana en omsetning på 400 millioner, opp fra 207 millioner i samme periode i 2021. Resultatet før skatt gikk fra minus 13,1 millioner til 11,2 millioner i pluss.

Det sendte umiddelbart aksjekursen opp fem prosent etter kvartalspresentasjonen fredag, på toppen av en økning på rundt 85 prosent så langt i år.

Sterk posisjon i det grønne skiftet

– Vi føler at vi har hatt en veldig god utvikling. Dette begynte i fjerde kvartal i fjor. Høy anbudsaktivitet har ført til at vi nå ser en slags ketsjupeffekt der ting faller på plass, sier finansdirektør Torvald Ulland Reiestad.

Scana ASA
  • Scana ASA er et maritimt leverandørkonsern som består av selskapene PSW Solutions, PSW Technology, PSW Power Automation, Subseatec, Trans Construction, Seasystems og Skarpenord
  • Scana har hovedkontor i Bergen og rundt 400 ansatte
  • Konsernet omsatte i fjor for 912 millioner kroner og oppnådde en EBITDA på 71 millioner

Basert på flere hundre års industriell historie har børsnoterte Scana ASA de siste årene spisset fokuset og bygget seg opp som utstyrs- og tjenesteleverandør til den maritime næringen.

I dag organiseres virksomheten i konsernet i tre forretningsområder:

Offshore, energi og maritimt.

I fjor kjøpte Scana PSW for 455 millioner kroner, et oppkjøp som styrket konsernet betydelig på flere av forretningsområdene.

– PSW er ekstremt sterke på oljeservice og har investert betydelig i kompetanse, kapasitet og anlegget på Mongstad. I januar inngikk PSW Technology en treårig vedlikeholdskontrakt med Equinor med en estimert kontraktsverdi på 1,8 milliarder kroner inkludert opsjoner, sier administrerende direktør Oddbjørn Haukøy i Scana.

Kontrakten beskrives som en gamechanger for konsernet og bidro til en ordrereserve på 1,17 milliarder kroner ved utgangen av første kvartal, opp fra 533 millioner ved årsskiftet.

– Hele den globale havnæringen er i omstilling til en mer bærekraftig drift. Målet vårt er å skape en partner for dette grønne skiftet, både innen shipping, offshoreindustrien, energibransjen og havbruksnæringen, sier Haukøy.

Gjennom oppkjøpet av PSW Group styrket Scana seg betydelig på olje- og gasservice. Foto: Scana

Tøffe prioriteringer

Haukøy ser på olje- og gassatsingen i Scana som et bidrag i det grønne skiftet, i og med at PSW med sin teknologi kan bidra til betydelige utslippskutt i produksjonen.

Samtidig påpeker han at oppkjøpet av PSW fulgte en mot-syklisk strategi som Scana også tidligere har hatt suksess med: Investeringer før markedet tar av slik at man er posisjonert til å kapitalisere når oppturen når den kommer.

– Vi har vært gjennom tøffe prioriteringer for å holde på folk og opprettholde kapasiteten mens markedet var nede. Nå handler det om å levere på prosjekter og hente ut potensialet som ligger foran oss, sier Haukøy.

Satser på havvind

Parallelt med innsatsen rettet mot olje og gass har Scana en tydelig grønn strategi som omfatter både elektrifisering og leveranser til havvind.

Den maritime divisjonen i konsernet har allerede hatt en større kontrakt på forankringskomponenter til Equinors flytende havvindpark Hywind Tampen.

Scana har blant annet levert fortøyningsløsninger til Equinors flytende havvindpark Hywind Tampen. Foto: Aker Solutions

– Forankringsløsningen og teknologi til havvind er en spennende forretningsmulighet. Det er stor etterspørsel etter kompetanse og produktet i dette segmentet. Også her skal vi være godt posisjonert for oppdrag etter hvert som aktiviteten tar seg opp, sier Haukøy.

På havvind samarbeider Scana med Wergeland-gruppen, som fra sin base i Gulen, tvers over fjorden for Mongstad, hadde arbeidet med sammenstilling av turbinene til Hywind Tampen.

– Det er viktig for oss å inngå allianser, og vi ser store muligheter for utvikling gjennom samarbeid i Fensfjord-bassenget, sier Haukøy.

Store på landstrøm

Scana har nylig også inngått intensjonsavtale om forankringsløsning for en flytende LNG-terminal i Tyskland. Leveransene under intensjonsavtalen representerer en kontraktsverdi i området 50–70 millioner kroner.

– Dette er et marked vi jobber stadig mer med, både i Europa og globalt, sier Haukøy.

Landstrøm er et viktig forretningsområde for Scana. Anlegg er blant annet levert til Karmsund Havn. Foto: Karmsund Havn

Elektrifisering er det andre store satsingsområdet til Scana når det gjelder grønne løsninger.

Siden nyttår har Scana levert flere landstrømsanlegg i Norge og nedover i Europa.

– Vi er stolte av at havner som Ålesund og Karmsund leverer strøm til sine besøkende cruiseskip med løsninger levert av PSW. Her reduserer skipene både utslipp og støy. I tillegg har vi nylig levert hutigladeløsning til elektriske ferjer i Strömstad, sier Haukøy.

Totalt har Scana stått for rundt 40 prosent av alle landbaserte strømanlegg for norske havner.

Langsiktige eiere

Kjøpet av PSW var en betydelig investering for Scanas del. Selv om hovedfokuset nå er utvikle virksomheten de allerede har, avviser ikke Haukøy at nye oppkjøp kan bli aktuelt dersom man finner verdiskapende transaksjoner.

– Vi skal vokse, samtidig som vi må være tålmodige. Vi har industrielle eiere som tenker langsiktig. Det er en styrke, både i oppgangs- og nedgangstider, sier Haukøy.

Rieber-familien er største eier i Scana med en eierandel på 15,75 prosent gjennom Rieber & Søn AS. Investor Frederik W. Mohn, sønn av Trond Mohn, kjøpte i forrige uke 11 millioner aksjer i Scana og er med sitt investeringsselskap femte største i Scana.

Oddbjørn Haukøy er nest største eier med 7,76 prosent gjennom selskapet No Surrender AS.