Frydenbø har gått tilbake til røttene og styrket seg gjennom industrioppkjøp

Det begynte med en slip i 1916. Nå har Frydenbø Industri kjøpt seg inn i tre verft for å få flere ben å stå på i det grønne skiftet i maritim industri.

Per Jarle Røyrvik, administrerende direktør i Frydenbø Industri.
Per Jarle Røyrvik, administrerende direktør i Frydenbø Industri.Foto: Trude Brun Wilhelmsen

– Det er jo kanskje et forslitt uttrykk, men for oss handler det om å styrke oss som one stop-shop. Vi er gode på blant annet skipsmotorer og fremdriftssystem. Nå ønsker vi å være til stede i hele verdikjeden også gjennom installasjon og ombygging, sier administrerende direktør Per Jarle Røyrvik i Frydenbø Industri.

Frydenbø Industri har stort verksted ved hovedkontoret på Hanøytangen.Foto: Frydenbø

Lokale eiere på laget

Frydenbø Industri er en del av Frydenbø-gruppen, som også omfatter bilsalg, båtproduksjon og eiendom.

I fjor økte industridivisjonen i konsernet omsetningen med nær 40 millioner til 318,5 millioner kroner. Driftsresultatet var opp nær to millioner, til 22,5 millioner kroner.

Da er imidlertid ikke de tre nyeste avdelingene med i regnestykket: Frydenbø Industri Blokken, Frydenbø Industri Øksfjord og Frydenbø Industri Havøy.

De tre reparasjonsverftene ligger strategisk til langs kysten fra Vesterålen i sør til Finnmark i nord, og Frydenbø Industri har de siste årene gått inn som majoritetseier med lokale eiere på laget.

– Dette er en klar strategi fra vår side. Vi ønsker å ha lokale eiere med. Og oppkjøpene må sees på som en del av satsingen på det grønne skiftet. Vi ønsker å utvikle egne, grønne løsninger som kan installeres og senere få utført vedlikehold ved våre lokaliteter, sier Røyrvik.

På Reksten-grunn

Dermed er ringen på mange måter sluttet for den maritime divisjonen som har røtter tilbake til AS Frydenbø Sli & Mek. Værksted, etablert i 1916 i det som i dag er bydelen Laksevåg i Bergen.

AS Frydenbø Slip & Mek. Værksted.Foto: Frydenbø

Hovedkontoret til Frydenbø Industri ligger på Hanøytangen utenfor Bergen, industriområdet der reder Hilmar Reksten i sin tid så for seg å bygge ULCC supertankere.

Dypvannskaiene kommer godt med for virksomheten som kjøpte opp området fra Magnus Stangeland og Bergen Group i 2010. I 2015 var Frydenbø på plass. Industridivisjonen har også elektroavdeling på Laksevåg og avdelinger i Oslo og Ålesund.

Har gitt resultater

En tradisjonsrik historie som maritim leverandør med Frydenbø styremaskiner, Sabb-motorer og -deler, større skipsmotorer og framdriftssystemer skal etter planen jobbe sammen med verftsoppkjøpene og gi Frydenbø Industri økt verdiskaping i det grønne skiftet.

Frydenbø Industri Blokken og administrerende direktør Anders Stoltz-Rasmussen er ett av de ferskeste tilskuddene til Frydenbø-familien.Foto: Silje Helene Nilsen

– Som systemleverandør kjøper vi inn elektromotorer og batterier, tilpasser og setter sammen grønne fremdriftsløsninger, enten det dreier seg om helelektrisk eller hybrid fremdrift, sier Røyrvik.

Installasjonskapasiteten i blant annet Frydenbø Industri Blokken har allerede gitt synlige resultater. Verftet leverte solid resultat i 2022 etter at de lokale eierne måtte kaste inn håndkleet i 2021.

Både på fiskeri og oppdrett er det høy aktivitet i nærområdet til verftet.

– Store oppdrettsselskap som Cermaq, Salmar og Grieg har hundrevis av båter i Nord-Norge. Nå kan verftet i Blokken dra nytte av produktene vi utvikler i Frydenbø, både med tanke på installasjon og ettermarked, sier Røyrvik.

Nyskaping sentralt

Frydenbøs hovedkontor.Foto: Frydenbø

I Havøysund har verftet begynt å bygge seg opp igjen på serviceoppdrag for service- og ettmarkedsmarkedsoppdrag for havbruksnæringen og lokal fiskeflåte. Også i Øksfjord er nærheten til oppdrettsselskaper viktig, samtidig som man tar serviceoppdrag blant annet for offshore-installasjoner, fiskeflåte og handelsskip.

Parallelt med verftssatsingen pågår det kontinuerlig produktutvikling sentralt i Frydenbø Industrier.

Det er inngått en stor rammeavtale verdt drøyt 50 millioner kroner med Equinor for levering av egenutviklede og patenterte Sabb Dyno motorbrems.

Den egenutviklede Sabb Dyno motorbrems.Foto: Frydenbø

– Sabb Dyno er spesielt utviklet med tanke på livbåter som ikke sjøsettes så ofte, og da istedenfor «tomgangkjøres» under standard vedlikeholdstesting offshore. Nå kan disse testes med motstand, noe som er bra både for sikkerhet og levetid, sier Røyrvik.

I løpet av 2023 skal Frydenbø Industri også gjennom samarbeidspartner og motorleverandør ABC Engines levere tre duelfuel metanolaggregater til verdens første servicefartøy for havvind med grønne energibærere.

Avtalen er med havvindutbygger Ørsted og ESVAGT, som er stor på serviceoperasjoner knyttet til havvind.

(Copyright)
Publisert 23. May 2023, kl. 04.28Oppdatert 23. May 2023, kl. 04.31