– Grunnrenteskatten har skapt usikkerhet for videre vekst i leverandørindustrien i Norge. Vi mener at det ikke er nok gjennomtenkt hvilke konsekvenser dette vil kunne få for Kyst-Norge. Sett i lys av usikkerheten er det nok heller ikke overraskende at dette prosjektet skal til en utenlandsk kunde, sier Aasmyr til Kystens Næringsliv.

Likevel er han klar på én ting: FSV Group har troen på markedet for bløggebåter eller prosessfartøy.

– Nybygget er en indikasjon på at vi ser potensial i dette segmentet.

FSV Group
  • Molde-basert rederi med 24 service- og bløggebåter for oppdrettsnæringen
  • Nybygget blir den tredje bløggebåten i flåten
  • Tilbyr også tjenester som frakt og slep, avlusning, dykking og inspeksjoner med undervannsfartøy (ROV)
  • FSV Group omsatte i 2021 for 247 millioner kroner og leverte et driftsresultat på 48 millioner
  • Største eier er Leif Arne Langøy, etterfulgt av Kjetil Holta
Kilde: Selskapets nettsider / Finansavisen / Purehelp.no

Viktig for verftet

Verftsdirektør Hugo Strand ved Fitjar Mekaniske, som skal designe og bygge båten, forteller at de denne gang må kjøpe skrog utenlands - ettersom verftet ikke har kapasitet til å bygge større enn rundt 40 meter.

Nybygget, som er av Aurora-designet Fitjar Mekaniske og Sirius Design & Integration lanserte i fjor, er 50 meter langt.

– For oss er dette en gledens dag. Kontrakten er svært etterlengtet. Det har vært tørke i slike oppdrag etter at grunnrenteskatten kom på bordet, sier Strand.

Lett å velge norsk

FMV har utviklet og bygget ti moderne prosessfartøy de siste fem årene. Fartøyene er levert til seks forskjellige eiere og har blitt bygget med ulike størrelser og kapasiteter.

Begge prosessfartøyene i flåten til FSV Group er levert fra Fitjar Mekaniske. Det gjorde det naturlig for Aasmyr å velge norsk og Fitjar også denne gang.

Her er bløggebåten Fitjar Mekaniske skal bygge for FSV Group. Foto: Sirius Design & Integration

– Dette er en ren forretningsmessig vurdering fra vår side. Fitjar Mekaniske har dokumentert erfaring med denne typen båter og har levert kvalitet. I tillegg er leveringssikkerhet viktig for oss. Også her scorer norske verft høyt, sier Aasmyr.

Hugo Strand hyller rederiet for å bygge i Norge. Selv om båter til oppdrettsnæringen har blitt trukket frem som et prakteksempel på tett samarbeid i den norske verdikjeden, blir det også bygget slike fartøy i eksempelvis Polen og Tyrkia.

– FSV Group har brukt oss, de har brukt Sletta og de har brukt Vaagland. Det skal de ha honnør for. For oss gir samarbeid av den typen vi har med FSV Group arbeidsro og en tro på at vi kan få til mer sammen, sier Strand.

Fakta om nybygget
  • Bløggebåten er av typen Aurora 500 SD, en fartøystype som Fitjar Mekaniske og Sirius Design & Integration lansert i fjor høst
  • Båten er 50 meter lang, 12 meter bred og har en kapasitet på rundt 500 m3
  • Med 400 tonn laks om bord vil båten frakte verdier for rundt 40 millioner
  • Nybygget skal leveres i første kvartal 2025

Tenker livsløp

Båten FSV Group nå får bygget er et avanserte fartøy der det settes store krav til blant annet teknologi og matvaresikkerhet. Fullastet kan båten ta omtrent 400 tonn laks.

Rundt regnet betyr det at det fraktes verdier for 40 millioner kroner.

I tillegg til kvalitet trekker Aasmyr frem service, vedlikehold og oppgraderinger som viktige faktorer når rederiet velger å bygge i Norge.

– Det er viktig å tenke livsløp når man bygger. For oss er det avgjørende å vite at kompetansen er lett tilgjengelig når vi trenger den, påpeker han.

– Slike fartøy skal trolig bygges om eller modifiseres flere ganger, spesielt nå når det er fullt fokus på grønne løsninger og fremtidens energibærere, supplerer Strand.

– Trenger støtte

Arild Aasmyr trekker frem at batteristøtten fra Enova de siste årene har vært et viktig hjelpemiddel de i forbindelse med grønne fartøyinvesteringer i rederiet.

Nå er imidlertid støtten fjernet.

– Det er ikke tvil om at ordningen har hjulpet oss til å ta disse investeringene. Det blir ikke like enkelt fremover, spesielt når kostnadene for øvrig vokser kraftig, sier han.

– Timingen for å fjerne støtten er ikke god. Det merker vi også. Økende kostnader og redusert støtte gir dobbelt negativ effekt, mener Strand.