Det handler om at etappene mellom havner kan ha så mye som mellom 30 og 40 prosent uutnyttet lastekapasitet.

– Man finner vel ikke noe bedre operasjonell besparelse enn det, for en grønnere nærskipsfart? funderer Svein A Vatsø.

Nå er prototypen av Keelspot-programvaren lansert. Gründer og administrerende direktør Vatsø i den bergensbaserte oppstarten har alliert seg med en drøy håndfull pilotkunder for å sy sammen en fullverdig løsning. Det skal gi kunder man kanskje ikke visste fantes.

– Dør-til-dør. Det er målet. Akkurat nå konsentrerer vi oss om sjøtransport, så plusser vi på etter hvert.

Utvikler Ivar Borthen og Rich Jones jobber med å videreutvikle prototypen i forgrunnen. Foto: Ketil Svendsen

Lave tunneler, små kaier

For Jan-Inge Hansen i plastprodusenten Haplast vil en fullgod oversikt over havner og kapasiteter være vel så viktig som å ha oversikt over restkapasitet i de ulike rederiene. Haplast er en av pilotkundene som nå skal teste farvannet for programvaren til Keelspot.

– Vi kan ha enkle produkter som skal ned til Nordland. Det får vi ikke levert på hjul fordi tunnelene er for lave. Samtidig kan den lokale kaien være for liten for de store fartøyene vi er avhengige av.

Det er store dimensjoner over produktene til Haplast. Foto: Haplast

Hos rørspesialisten dypt inne i Lyngenfjorden i Troms og Finnmark – og tvers over fra Skibotn – handler mye om å få det de har produsert levert over til dels store avstander.

Selv har de investert i stor dypvannskai, som et motsvar til underdimensjonerte finnmarksveier.

– Vi prøver å få skipet ut det vi kan over kai. Store deler av markedet vårt ligger langt sør i Norge, og vi velger de beste logistikkmulighetene vi har tilgjengelig, sier logistikklederen.

Keelspot-gründer Vatsø bekrefter at havneforhold er med i planene for programvaren.

– Ja, vi jobber i tett samarbeid med Kystverket og Kartverket, for å vise dybdedata og kaiinfrastruktur. I tillegg har vi bygget en database for å vise farvannsavgift, kaivederlag, vareavgift og terminalkostnader for samtlige havner i Norge.

Det skal vareeier oversikt alle kostnader knyttet til frakt. Denne informasjonen er i dag svært lite tilgjengelig, ifølge Vatsø.

– Vår visjon for å lykkes er å forenkle språket, vise priser til kunden og tilgjengeliggjøre.

En rask bransje

Vatsø mener bransjen er preget av ineffektivitet og manglende oversikt over ledig kapasitet. Keelspot har som mål å fylle dette gapet ved å tilby en nøytral plattform der rederier kan annonsere ledig plass, og der lasteeiere og speditører raskt kan finne passende fraktmuligheter.

Kyst1 er et av selskapene som har takket ja til å teste ut mykvaren til Keelspot.

– Ting går fort i denne bransjen, og det kan fort være potensielt gods man ikke vet om når fartøyet passerer en havn.

Malinn Gørbitz er speditør og megler i logistikkselskapet Kyst1 i Bergen, og forteller til Kystens Næringsliv at det for meglerhusene er avgjørende med et godt og oppdatert nettverk, samt direkte kontakt med alle aktørene. Selv jobber de aktivt med å flytte transport fra vei til sjø.

Malinn Gørbitz i logistikkselskapet Kyst1. Foto: Kyst1

– Vi planlegger ikke for restkapasitet, og det som kommer skjer der og da. Deler av et strekk kan mangle gods, for eksempel når det skal hentes en større last i Trondheim og fartøyet passerer Bergen med ledig kapasitet frem til destinasjonen.

Bedre kunnskap om etterspørsel kan påvirke prisene i positiv retning, tror Gørbitz.

Rollen som pilotkunde er imidlertid fersk, og den store erfaringen har de ikke fått gjort seg ennå, forteller hun.

Ingen kultur for grådighet

Vatsø har brukt sommeren til å rekruttere til egne rekker, og det lille teamet på fire har fått strategisk kontorplass to etasjer over Innovasjon Norge. Så langt har oppstarten hentet inn rundt 11 millioner kroner fra investorer og Innovasjon Norge. I dag er utvikler Ivar Borthen, teknologisjef Rich Jones og Jon Runar Heggelund på plass rundt bordet.

Heggelund har tittel som ansvarlig for kundesuksess, forteller sjefen.

– En utsatt posisjon i en oppstart?

– Haha. Vi møter heldigvis mye positive aktører, sier Heggelund.

Jon Runar Heggelund, Ivar Borthen, Rich Jones og Svein A. Vatsø. Foto: Ketil Svendsen

Både Heggelund og Vatsø har erfaring fra shipping, og er derfor i kjente farvann. Det er ikke Rich Jones, som er hentet inn fra USA og Silicon Valley. Han peker på en uttrykt kulturforskjell i oppstarten, langt ut over norsk pils-med-jobben-rutine.

– Norge har ikke kultur for grådighet, no greed! Jeg må minne folk på at de skal tjene stort og vinne verden, sier han mens han ler.

Ler gjør også sjefen.

– Kjenner du deg igjen?

– Absolutt, vi må evne å tenke stort. Både han og Borthen har bakgrunn med oppstarter, og Jones er en stor inspirasjon å ha her.

Det er inspirasjon han gjerne unner sine egne kunder.

– Det er fortsatt skepsis i næringen. De fleste kjemper for seg selv på sin egen tue, og det er en iboende frykt for at andre skal lykkes.

Utfordring med lokale havner

Om de faste leveransene «går på skinner» på havet, i tett dialog med faste meglere og rederier, oppstår det gjerne problemer når store varer skal transporteres over kortere distanser.

Hansen i Haplast forteller at en utfordring er mindre kaier, med for liten kapasitet til å håndtere de store fartøyene som kreves. Han håper derfor at dette er informasjon som kan være del av den løsningen Keelspot syr sammen.

– Litt slik som vi selv bruker Vegvesenet sine sider til å få oversikt over tunnelhøyde.

Hansen håper oversikt gir konkurranse og bedre pris. Han har merket seg at transportkostnadene har økt.

Haplast-rør på hjul. Foto: Haplast

– Både på hjul og på kjøl. Samtidig har sjøtransporten gjort et større byks, og deler av den er nå jevngodt med transport på land. Generelt ser vi at utviklingen på prisnivået gjør at vi må fylle båten mer for å få lønnsomhet.

Fin synliggjøring

Selv om lignende digitale løsninger har vært prøvd tidligere, mener Vatsø og teamet hans at Keelspot er unikt i at det retter seg på tvers av mindre rederier uten de store meglerapparatene. De ønsker også å involvere meglere i prosessen, da de mener at menneskelig klarering og kvalitetssikring fortsatt vil være nødvendig i en bransje hvor store verdier står på spill.

Det er en tankerekke Gørbitz i Kyst1 ikke er fremmed for.

– Tanken er ikke ny, og slike systemer finnes i meglerselskapene. Samtidig er det en fin måte å synliggjøre på tvers av de ulike aktørene, mener hun.

Kyst1 har mellom 15 og 20 godsfartøy i sin portefølje, i tillegg til håndtering ved kai og transport på hjul videre ut til sluttkunde. For et transport- og spedisjonsfirma handler mye av arbeidsdagen om erfaring og planlegging. Mye avhenger av aktørene som er involvert, og hvor effektive alle parter.

– Det er vanskelig å forutse behovene og se de opp mot ledig kapasitet. Vi har tommelfingerregler og erfaring, og må også ta hensyn til laste- og lossetid.

Det betyr igjen at enkelte oppdrag blir prioritert på vei.

– Trailertransport går raskt, og det er ikke alltid man kan vente på et fartøy. I tillegg er det lettere å se kostnadene, som på båt gjerne omfatter terminaler, handling og videre biltransport. Kundene foretrekker ofte tryggheten i en totalpris. Her tror jeg at en løsning som Keelspot sin kan bidra positivt.