– Vi har hatt et veldig bra team!

Bengt-Olav Berntsen er administrerende direktør i Trondheim-selskapet HAF Power Solutions, og summerer opp hvordan Torghatten Nord-fergen «Malangen» kunne bli fiks ferdig hybridifisert på rekordraske to måneder.

Bengt-Olav Berntsen er administrerende direktør i HAF Power Solutions. Foto: HAF Power Solutions

Det er den samme filosofien han trekker frem for å forklare hvordan norsk teknologi og norske underleverandører kan hevde seg mot konkurranse fra lavkostland.

– Oppgaven er å lytte til kunden og rederiet, og finne løsninger som er mest mulig driftsoptimale, og optimale ut fra klima, miljø og støy, forteller han til Kystens Næringsliv.

Rekordrask ombygging

HAF Power Solutions er et datterselskap av elektroentreprenøren Acel, gjennom et oppkjøp fra Høglund Marine Service i april 2022. Samarbeidet med Høglund Marine Service strekker seg imidlertid tilbake til 1990, og videre til 2019 da de sammen etablerte HAF Power Solutions.

Mange har omtalt ombyggingen av MF «Malangen» som noe i retning av «verdensrekord».

– Kanskje uoffisielt, ler Anders Vedlog, som nylig er blitt daglig leder i Acel.

Ombyggingen startet i oktober og var unnagjort i midten av desember. «Mye planlegging og god dialog med skipsverft», sier han om suksessformelen.

– Det er et stort inngrep der du tar ut alle generatorer, oppgraderer et stort antall systemer, kjølesystemer og etablerer batterirom, samtidig som du har et tett og nøye samarbeid.

Torghatten Nord sin ferge «Malangen» ved Fosen Yard under ombyggingen i desember. Foto: HAF Power Solutions

Tillit er en styrke

Oppdraget med fergen «Malangen» kommer fra Torghatten Nord-rederiet, som har fartøyet gående i rute i Troms. Hybridifiseringen skal sikre en grønnere profil, og er på eget initiativ. For HAF Power Solutions betyr arbeidet en fot innenfor fergemarkedet, der store endringer er på gang.

For «Malangen» har mye endret siden hun fikk vann under kjølen ved Fiskerstrand verft for 20 år siden.

– Både nye kluter, og ikke minst ny teknologi, sier Bengt-Olav Berntsen.

Berntsen og resten av teamet i HAF Power Solutions var systemintegratorer under ombyggingen, og hadde som oppgave å sy sammen en optimal løsning av batterisystemer, frekvensomformere, motorer og mykvare.

Det omfattet verftstjenester fra Fosen Yard, elektroløsninger fra Acel, batterier fra bergenske Corvus Energy, frekvensomformere fra stordabuene i The Switch, og automasjonssystemer fra Høglund Marine Automasjon i Tønsberg. Norske løsninger har vært viktig i prosjektet.

– Styrken i Norge er høy tillit mellom mennesker, mener Berntsen.

Hybridifiseringen ble unnagjort på rekordtid. Foto: HAF Power Solutions

Komplette systempakker aktørene imellom kombinert med et tilsvarende lav hierarki er grunnen til at hybridifiseringen av «Malangen» ble raskt gjennomført.

– Vi hadde signert at vi skulle bli ferdige 22. desember. Vi så at det gikk bra, så vi fremskyndet til 12. desember – og klarte det. Antall dager, spesielt i et retrofit-prosjekt, påvirker kostnadsbildet. Da må vi kunne snu oss rundt.

PMS fra Høglund

Berntsen forteller at det har vært en teknisk interessant oppgave.

– Dette er jo en båt med fire generatorer, slik den var bygget. Frem til nå har tre av dem vært i bruk under normal fart. Etter ombyggingen kjøres det primært på én generator, mens en annen starter opp i løpet av dagen for å skvettlade batteribanken.

Acel eier i dag 80 prosent av HAF Power Solutions. Røttene som kommer til syne i prosjektet stopper imidlertid ikke der.

Torghatten Nord sin ferge «Malangen» er for lengst i drift med hybrid kraftforsyning. Foto: Torghatten Nord
HAF power solution har også levert batteri- og styringssystem til blant annet fôrflåter. Foto: HAF power solution

20 år gamle «Malangen» ble i sin tid bygget ved Fiskerstrand verft, og fikk da et kraftstyringssystem fra nettopp Høglund. Etter ombyggingen er det en nyere versjon av PMS-en fra Høglund som sørger for riktig balanse mellom ytelse og besparelse om bord, forteller Berntsen, som selv har vært utviklingssjef i Høglund.

– Den gang var det ABB som installerte på Fiskerstrand verft, men det er jo et fartøy der vi har vært involvert fra byggeprosessen og videre frem. Og Egil Fiskerstrand, som var prosjektleder på nybygget, eier dessuten ti prosent i HAF Power Solutions og sitter i styret.

Skryter av verftet

Ombyggingen av «Malangen» ble utført på Fosen Yard i Trøndelag, og med Ålesund-baserte Acel som elektroleverandør om bord. Berntsen har bare gode ord å si om samarbeidet.

– Fosen Yard var en veldig bra bidragsyter, med gode planer. Samtidig har de en svært god endringsevne. Å kunne snu seg rundt på idéer eller prioritering kommer godt med når ting ikke går som planlagt, sier Berntsen.

Fosen Yard drar veksler på erfaringene fra tiden da verftet produserte større passasjerferger, helt tilbake til 1980-tallet.

– Det gjorde at de fremdeles hadde gode og detaljerte produksjonsplaner, selv om de gikk over til offshore-segmentet på 2000-tallet. Og de har ennå en del av ressurspersonene, selv om de begynner å bli voksne, påpeker Berntsen.

Også verftet har høstet gode erfaringer under ombyggingen.

«Malangen» tørt i dokk ved Fosen Yard. Foto: HAF Power Solutions

– Fergen gikk rett fra Fosen verft og inn i rute, noe som viser styrkene HPS og ACEL har opp mot verft, der vi verdsetter direkte og hyppig kommunikasjon mellom alle involverte parter, sier Arve Bredesen, teknisk sjef ved Fosen Yard.

Ny rolle i Acel

Anders Vedlog, det familieeide Ålesund-selskapet Acel og datterselskapet HAF Power Solutions har vekst og endring til felles. Mandag 2. januar tok Vedlog en ny sjefshatt på, da som administrerende direktør i selskapet han har vært del av siden 2009. Han har inntil nylig vært sjef for Marine-avdelingen i selskapet.

– Jeg har en god magefølelse, bekrefter han overfor Kystens Næringsliv.

Vedlog forteller at der er «spennende ting på gang» i de fleste av segmentene elektroselskapet har jording i.

– Det er god aktivitet i alle avdelinger, men vi opplever oppgang i den marine servicedelen, og vi håper på å ferdigstille et prosjekt vi har holdt på med i to år, forteller han.

Nybakt administrerende direktør Anders Vedlog, her med forgjenger Klaus Kjerstad i Acel. Foto: Acel

Vedlog overtar sjefsstolen i Acel etter Klaus Kjerstad, som gir seg etter 22 år i selskapet.

– Det første på listen? Godt spørsmål, mener påtroppende daglig leder, og lander på at det må være å trygge de eksisterende arbeidsplassene i alle segmenter i konsernet.

– Og å tilegne oss enda mer kompetanse. Det er et område jeg kommer til å satse mye på i stillingen.

Vil skalere opp

For Berntsen i HAF Power Solutions har retrofit-prosjektet og fergemarkedet gitt mersmak.

– Vi har ambisjoner om å skalere opp i samme segment, ja.

Et av satsingsområdene fremover er fjern-support og lokale avtaler.

– Vi etablerer avtaler med lokale elektrikerselskap som kan gjøre arbeid på kort varsel, og vi har online support og problemløsning på fartøyene.

Det skal være en fordel å ha norsk leverandør med lokal leverandør- og servicekjede, mener han.