Klondyke på skip til havvind: Forventer nybygg for 260 milliarder

Analyseselskap mener at fjorårets investeringer på drøyt 60 milliarder bare er en forsmak på det som er i vente.

GC Rieber Shipping har bestilt to spesialdesignede SOV-fartøy.
GC Rieber Shipping har bestilt to spesialdesignede SOV-fartøy.Foto: GC Rieber Shipping

Det er i sin rapport på utviklingen innenfor havvind i 2022 at Clarkson Research, ett av verdens ledende analysebyråer på shipping og offshore, fremhever en rivende utvikling i skipsmarkedet i dette segmentet.

Har passert 1.000

Ifølge Clarkson har flåten på verdensbasis nå for lengst passert 1.000 skip.

Dette fordelt på installasjonsfartøy, servicefartøy, personellfartøy og andre skip involvert i havvindutbygging.

– Våre estimater viser at flåten for havvind nå har nådd 1283 fartøy. I tillegg er 190 under bygging, sier Steve Gordon, administrerende direktør i Clarkson Research til Riviera.

Norske satsinger

I 2022 ble det globalt investert 60 milliarder kroner i nye fartøy til havvind. En rekke norske selskaper er blant dem som nå bygger seg opp for å ta markedsandeler i forbindelse med havvindsatsingen, spesielt i Nordsjøen.

Integrated Wind Solution sjøsatte i november et nybygg til 480 millioner kroner.
Administrerende direktør Steve Gordon i Clarksons Research.Foto: Clarksons
Havfram hentet inn 2,5 milliarder kroner i egenkapital for å finansiere byggingen av fire nye installasjonsskip.
GC Rieber Shipping annonserte også at de skal investere 1,1 milliarder kroner i to spesialdesignede SOV-fartøy.

260 milliarder

I løpet av de neste fem årene forventer Clarkson Research at det vil bli investert hele 260 milliarder kroner i fartøy til havvind.

Trenden viser at grønne energibærere er dominerende i markedet. Alle CSOV-ordrer i 2022 var på fartøy med batterier. I tillegg ble to bestilt med hydrogen.

(Vilkår)
Publisert 16. January 2023, kl. 08.31Oppdatert 16. January 2023, kl. 08.31
HavvindOffshoreNybyggAnalyseRapport