Kystvakten brukte margarin for å redde landfast båt
Kilovis med margarin fra egen bysse ble tatt i bruk da mannskap fra kystvaktskipet «Heimdal» dro sjarken klar etter ufrivillig landkjenning.
– Fint å kunne bidra, og en god erfaring for mannskapet!
Helgelesning
Saken du leser er del av Kystens Næringslivs helgetilbud med god langlesning og interessant stoff. Sakene hentes fra eget arkiv, eller fra søsterpublikasjonene Fiskeribladet og Intrafish.
God lesning!
Fosnavåg-sjark
Selfa-sjarken «Nærøybuen» på 34 fot, og hjemmehørende i Fosnavåg hadde kjørt rett på land ved flo, og sto landfast på fallende sjø da mannskapet nådde frem.
Sjarken hadde da fått slagside, og ble sikret og stabilisert med stropper til nærliggende trær etter hvert som det ble fjære. Et synlig hull i baugen ble tettet.
– Et hendelig uhell, rett på land, tror skipssjef Høgstad – uten at han vil spekulere videre i hendelsesforløpet.
4 til 5 kilo margarin
Skadene i baugen ble tettet etter beste evne, og Høgstad forteller at mannskapet forsynte seg med egen proviant for å hjelpe rederen.
– Vi brukte vel 4 til 5 kilo margarin, ler han.
– Til å tette hull i skroget?
– Smøret herder godt i kulden, og kan brukes både utenpå og inni skroget, lover skipssjefen.
Han forteller at smøret med fordel kan varmes på motorblokken, eller i mikroen.
– Du skal kunne forme det som kitt! Men det må være margarin.
Lurt å ha margarin i båten
Høgstad understreker at de har et godt samarbeid med kokken om bord, og at de har nok smør igjen til lunsj.
– Vi er berga, ja.
Først i firetiden natt til fredag ble havaristen trukket klar ved hjelp av lettbåten. Det ble da oppdaget flere hull under skroget, og pumpene ble tatt i bruk da den var kommet på vannet. Båten gikk videre til Slipen mekaniske i Sandnessjøen for egen maskin, mens personell fra kystvakten holdt vannintrengning i sjakk med lensepumper.
– Det er alltid en risiko når en båt trekkes klar, sier Høgstad.
Tar vanligvis ikke sivile oppdrag
Skipssjefen sier til Fiskeribladet at Kystvakten vanligvis ikke tar slike sivile oppdrag, der det ikke er akutte situasjoner. Kystvakten blir som statlig selskap heller ikke tilgodesett med noe form for bergingslønn. I dette tilfellet var der ikke slepebåter eller redningsskøyter som kunne eller ville ta oppdrag.
– Men det var en god erfaring for mannskapet å være med fra start til slutt. Vi er vanligvis kun med på initialfasen.
Han understreker viktigheten av at lokale slepebåter og redningsskøyter blir brukt, slik at denne tjenesten kan driftes videre.
Eieren av sjarken, som ligger ute til salg, ønsker ikke å uttale seg til Fiskeribladet.