LOS Marine kjøper unik maskineringsbedrift og satser på havvind
I 2017 kjøpte Westcon Olvondo Industries på Rubbestadneset, med planer for ytterligere innpass i subsea-markedet. Høye strømpriser spente imidlertid bein for satsningen, og Olvondo meldte oppbud 11. oktober i år.
Nå er det nabo og samarbeidspartner LOS Marine som skal redde både ansatte og portefølje etter Westcon sitt underbruk Olvondo. Olav Hilmar Koløy er daglig leder i LOS Marine, og forteller til Kystens næringsliv at konsernet ønsker å utvide markedet for den tradisjonsrike bedriften som meldte oppbud i høst.
– Westcon Olvondo har vært leverandør på mye av det vi har gjort på kaiene. Da de valgte å legge ned, var det et stort minus for oss.
WESTCON OLVONDO AS | |||
---|---|---|---|
Amount in million NOK | 2021 | 2020 | % |
Operating income | 20.0 | 39.8 | -49.7% |
Operating result | -9.6 | -14.8 | - |
Result before tax | -10.6 | -16.3 | - |
Annual result | 1.8 | -16.3 | - |
Operating margin | - | - | - |
Equity | 63.4 | -17.6 | - |
Total assets | 101.2 | 45.1 | 124.4% |
Long-term debt | 27.9 | 44.0 | -36.6% |
15 ansatte med videre
Med på kjøpet fulgte i utgangspunktet 25 ansatte som har hatt trusselen om oppsigelse hengende over seg. Ti rakk å finne seg nytt arbeid.
– Renten går opp, og man har jo ikke råd til å vente.
Det betyr også at Rubbestadneset-bedriften er på utkikk etter erfarne operatører. Bedriften er allerede i drift etter overtakelsen 1. november, og jobber med redusert arbeidskraft med stålkomponenter til gir- og motorleverandører. Det er motor-, gir og propeller som har vært kjernevirksomheten for bedriften.
– Det ville vært et stort tap for Bømlo-området om denne maskinparken skulle forsvinne. Nå er driften, samt flere arbeidsplasser, sikret videre under LOS Marine. Rett og slett, en gladnyhet for Bømlo, har konsernsjef Jakob Særsten i LOS Gruppen tidligere uttalt.
Tradisjonelle fartøy
Der Olvondo rettet seg mot offshore-industrien, ønsker LOS-konsernet i tillegg å bruke ressursene til både tradisjonelle fartøy og fiskebåter og nye markeder. LOS Gruppen sysselsetter i dag 65 ansatte på Rubbestadneset, både i LOS Marine og LOS Elektro.
LOS MARINE AS | |||
---|---|---|---|
Amount in million NOK | 2021 | 2020 | % |
Operating income | 153.7 | 221.0 | -30.5% |
Operating result | -15.1 | -46.6 | - |
Result before tax | -15.3 | -47.1 | - |
Annual result | -12.0 | -36.7 | - |
Operating margin | - | - | - |
Equity | -5.0 | -10.7 | - |
Total assets | 168.4 | 133.3 | 26.3% |
Long-term debt | 11.4 | 17.3 | -34.1% |
– Og mot vindindustrien. Der er det mange komponenter som krever stort areal.
Det er nettopp størrelsen på utstyret som gjorde maskineringsbedriften unik. Koløy forteller at det er «ekstreme dimensjoner» på det som kan gjøres.
– Noen av maskinene finnes det bare én av i Europa, og vi har overtatt både kompetanse, oppdrag og kundeportefølje. I tillegg har vi kjøpt inn en femakset vannkuttemaskin, forteller Koløy.
50 tonns kapasitet
Med ekstreme dimensjoner mener administrerende direktør emner på opptil 50 tonn – «det er ikke mange som kan gjøre det» – og propellakslinger på 20 meter. Maskineriet er delvis overtatt med fullt eierskap og i noe grad som videreførte leasing-avtaler. Det er godt nytt for internasjonale forbindelser som er avhengige av å ha flere enn én plass å få utført spesialisert maskineringsarbeid.
– Prisen?
– Det ønsker jeg ikke å gå inn på noe, kanskje senere, ler han – og forteller at blant annet leasingavtalene gjør akkurat dét regnestykket noe komplekst over telefon.
Det er ikke bare fornybarindustrien som gir satsingen et skjær av grønt. Også LOS-gruppen har planer om å gjøre egen bedrift mer selvforsynt i kraftmarkedet. Akkurat den tilgangen skal imidlertid ikke komme fra vindkraft.
– Vi ser på en løsning med solceller for å komme strømprisene i møte, og samtidig gjøre bedriften grønnere, forteller Koløy.
(Vilkår)