Mandag var det såkalt brennestart for å markere at byggingen er i gang ved verftet Dalian Shipbuilding Industry i Kina.

Fra utslipp til anlegg

Når de to skipene er ferdig levert, skal de frakte flytende CO₂ fra industrielle utslippspunkter til Northern Light sitt mottaksanlegg for CO₂ i Øygarden utenfor Bergen.

Northern Lights har bestilt to skip av denne typen. Foto: Northern Lights

Derfra vil flytende CO₂ bli pumpet via ledning til lagringsreservoar 2.600 meter under havbunnen i Nordsjøen. De to skipene skal etter planen leveres i 2024.

Spesialdesignet

– Vi er svært fornøyd med at det nå er byggestart for disse CO₂-skipene, som er de første i sitt slag. Denne fraktløsningen gir oss fleksibilitet og god kapasitet når vi nå bygger verdens første open-source infrastruktur for CO₂-transport og -lagring, sier Børre Jacobsen, administrerende direktør i Northern Lights.

De to skipene blir spesielt rigget for frakt av CO₂ i form av to nydesignede lastetanker. De får LNG-gass som primær energibærer. Hvert av skipene blir 130 meter langt og 21 meter bredt, med en kapasitet på 7.500 m³. De skal registreres i Norge og gå under norsk flagg.