Reder tviler på at han velger tyrkisk verft igjen etter langdryg produksjon til 140 millioner kroner
Fiskereder Arild Sekkingstad har lært en dyr lekse, men har samtidig funnet igjen noe av troen på Norge som produsentland.
Roser godt arbeid
I september i fjor valgte han å kansellere nybygget som allerede var kommet langt ved et tyrkisk verft. Rederen roser samtidig verftet for godt arbeid på det som endte opp som 70 prosent ferdig fartøy han prøver å få solgt. Mange og lange utsettelser ved verftet gjorde at rederen mistet troen på at prosjektet med den Rolls-Royce-designede pelagiske tråleren ville bli fullført.
Fartøyet ble bestilt allerede i mai 2019, og skulle ha stått ferdig i august 2021. Tre og et halvt år inn i bestillingen valgte Sekkingstad å kansellere ordren som hadde en verdi på minst 140 millioner kroner.
– Båten er 70 prosent ferdig og ledig for ny kjøper etter kanselleringen i høst, sa administrerende direktør Johan S. Olsen i skipsmeklerfirmaet OSO-Maritim etter at fartøyet var lagt ut for salg til potensielle nye redere.
Det ga god respons, med mer enn 700 interesserte, fortalte han til Fiskeribladet.
Flere muligheter
Fartøyet er lovet ferdig til over sommeren.
– Eller til høsten, sier Olsen.
– Vi fortsetter byggeprosessen på samme linje som før og ivaretar vårt ansvar overfor våre leverandører og underleverandører for å fullføre fartøyet under reglene til Sjøfartsdirektoratet og Det Norske Veritas, sier han.
(Vilkår)