Rederi og designere vant internasjonal pris for nullutslippsskip

Prestisjeprisen Motorship Award gikk til selskapenes nullutslippsskip With Orca, som skal sjøsettes i løpet av neste år.

With Orca slik et Førde-selskap nå har designet det mange tror blir det første nullutslippslastefartøyet.
With Orca slik et Førde-selskap nå har designet det mange tror blir det første nullutslippslastefartøyet.Illustrasjon: Norwegian Ship Design
Norwegian Ship Design sin design With Orca var blant finalistene til The Motorship ship award i Hamburg sist uke, sammen med Höegh Autoliners' Aurora Class og MAN Energy Solutions' karbontransport- og lagringsprosjekt.
Fra venstre: Gjermund Johannessen i Norwegian Ship Design, Per-Kenneth Oye i Felleskjøpet Agri, Lars Erik Marcussen i Heidelberg Cement, reder Ivar Ulvan i Egil Ulvan Rederi. Bakerst Eivind Dale i DNV og Green Shipping Programme-leder Narve Mjos.Foto: Bob Rust

– Vi er ekstremt stolte over å kunngjøre at With Orca-prosjektet vårt vant Motorship Award på Motorship's Propulsion & Future Fuels-konferansen i Hamburg denne uken, forteller Førde-selskapet selv i sosiale medier.

Det var Lloyd's representant som tok imot prisen på vegne av rederi og designere. Lloyd's Register godkjente fartøyprosjektet i mars i år.

Det 88 meter lange fartøyet på 5.500 tonn skal bli verdens første nullutslipps hydrogenfartøy. I tillegg vil det ha generering i batteribank, en avansert kjølløsning og rotorseil for ytterligere å senke drivstoffkostnadene. Fartøyet skal frakte stein og grus fra Vestlandet til Østlandet, og gå i retur med korn fra Østlandet. Dette oppdraget er kontraktsfestet til 15 år.

Egil Ulvan Rederi har fått oppdraget med bygging og driftFoto: LR

Det er trondheimsrederiet Egil Ylvan Rederi AS som står som oppdragsgiver, etter å ha fått oppdraget for drift og bygging av samarbeidspartnerne Felleskjøpet Agri og Heidelberg Cement. Rederiet vant anbudet i skarp konkurranse med 31 rederier.

– Vi er takknemlige til Egil Ulvan Rederi AS for at vi fikk være en del av dette banebrytende prosjektet, og vi takker også Lloyd's Registers Michael North for å snakke på vegne av prosjektet på konferansen, sier designerne.

Eier og teknisk sjef i rederiet Ivar Ulvan, sier det slik på rederiets hjemmeside:

– Vi skal alltid strekke oss etter nye muligheter. Samtidig som vi hele tiden skal bygge på det vi tidligere har gjort og det vi kan. Ideene som nå er konkretisert i «With Orca» har vi utviklet sammen, rederi og designer.

(Vilkår)
Publisert 6. December 2022, kl. 04.28Oppdatert 6. December 2022, kl. 06.59
Egil Ulvan rederiNorwegian Ship Design