Rederiet prioriterer lokal verftskompetanse

– For oss er det å kunne gå så kortreist som mulig et poeng, sier Anne Jorunn Møkster.

«Stril Barents» i innsig til dokk.
«Stril Barents» i innsig til dokk.Foto: Hamek

Daglig leder i Stavanger-rederiet Simon Møkster Holding ser få grunner til at deres egen flåte skal gå sørover når både faste og uventede vedlikeholdsoppdrag kan utføres lokalt.

Spennende oppdrag

– Helt klart et kjempespennende oppdrag for oss, sier administrerende direktør Jan Oddvar Olsen ved Harstad Mek Verksted til Kystens Næringsliv.

Administrerende direktør Jan Oddvar Olsen ved Harstad Mekaniske.Foto: Hamek

Arbeidet med Simon Møkster Shippings «Stril Barents» har gitt Harstad-verftet Hamek mer enn nok å holde fingrene i.

Og det på nær rekordtid.

– Normalt tar en slik jobb tre uker ved et større verft.

Nå er ikke Hamek noen småtass å regne i nord.

Verftet er eneste verft i nord som er stort nok for forsvarets fremtidige vedlikeholdsoppdrag, og bedriften er for tiden i gang med en større ombygging til vinterisolert verft med langt jevnere helårskapasitet.

Det kan du lese mer om her:

Hovedklassingen av «Stril Barents» ble tatt over en intens toukersperiode.

– God stemning, rett og slett. Vi hadde mye innleie for å få det til, og gjorde vel beslag på rundt 50 hotellrom i Harstad, forteller verftssjefen.

15 fartøy

Privateide Simon Møkster Shipping har en flåte på 15 offshorefartøy, som opererer i områdene rundt Nordsjøen, Norskehavet og Barentshavet.

– Basen for «Stril Barents» er ut fra Hammerfest. Alle fartøy har faste intervaller på klassing og service. For oss handler det om nærhet, og å slippe å seile langt for å gå i dokk.

Anne Jorunn Møkster i Simon Møkster Shipping.Foto: Tommy Ellingsen

«Sparer vi tid, sparer vi penger – samt at det også har en miljøeffekt», sier Møkster til Kystens Næringsliv.

Tidligere har fartøy fra Simon Møkster Shipping tatt den lange veien til konsernets «hjemmehavn» i Stavanger.

– Ikke en bra løsning, virkelig ikke. Det krever planlegging. En ting er for faste intervaller, men hendelser er også en faktor.

Verftssjef Olsen forteller at en hovedklassing omfatter total gjennomgang, overhaling og kontroll av skrog og maskin.

– Tanker og bunnbehandling, hele pakken. I tillegg ble syv propeller demontert og totaloverhalt, sier han.

«Stril Barents» i posisjon før neddokking.Foto: Hamek
– Her har rederiet tenkt lokalt. En god trend?

– Jeg vil tro at fartøyene som går i Barentshavet tjener stort på å gå lokalt. Det koster forholdsvis mye tid og bunkers å gå ned langs kysten.

Viktig med aktivitet i usikre tider

– Alle aktører må kunne gå der de er best tjent med å få utført oppgaver.

Asle B. Strønen, administrerende direktør i Norske skipsverft, er tydelig på at det til syvende og sist er markedet som bestemmer.

Administrerende direktør i Norske skipsverft Asle Strønen.Foto: Arvid Steen

Samtidig ønsker han tanker om en grad av et samfunnsansvar velkommen.

– Det er krig i Europa. Alt næringsliv er tjent med å prøve å utnytte kapasitet og kompetanse i egen nasjon.

Her mener Strønen at både det offentlige og det private bør kjenne sin besøkelsestid.

– Det blir stadig viktigere å opprettholde aktivitet.

Viktige lokale kjeder

Møkster i Simon Møkster Shipping mener det ekstra viktig for rederiets driftsprofil å ha en velfungerende verdikjede i form av verftsfasiliteter og lokal leverandørindustri.

– Slike lokale kjeder er det ikke spesielt mange av, mener hun.

Og utdyper:

– Nord-Norge er ikke særlig godt utbygget med verftsfasiliteter. I Harstad opplever vi at det er et godt nettverk rundt det lokale verftet, med serviceinstitusjoner og relasjoner i næringen. I Harstad har også DNV bygget opp egen stasjon. Det sier noe.

Hun berømmer det lokale Hamek-verftet.

– Der har de klart det med logistikk, selv om man ikke kan regne med å få alt på én plass.

– Hva må til?

– Flytransport er også svært viktig. Nærhet til direktefly til Oslo gir nærhet til deler og servicefolk, som reiser via Gardermoen. Det har Harstad.

Drømmekunden

Hamek har mye lokale kunder, i det Olsen omtaler som «det kortsiktige vedlikeholdsmarkedet».

– Aktiviteten er helt grei, med alt fra fiskebåter til supplyskip. Det krever både kapasitet og ikke minst kompetanse. Er kompetansen der, er det helt klart en fordel å kunne bruke det verftet som er nærmest.

– En kort og intensiv jobb. Møkster er kanskje en drømmekunde?
Hameks prospekterte dokkhall.Foto: Norconsult

– Helt klart, og vi håper selvfølgelig at de kommer tilbake, sier han.

Som verfts- og leverandørkunde er Møkster bevisst egen rolle.

– Det er kjempeviktig med maritim kompetanse langs kysten, og derfor viktig at vi bruker den kompetansen som allerede finnes, sier Anne Jorunn Møkster.

Hun minner om at det ikke bare dreier seg om nybygg, men også om vedlikeholdsoppdragene, montering av nytt utstyr og ombygninger som er med på å gi stabile inntekter for en hel næring over mange år.

– Det skaper arbeidsplasser, og ikke minst er det viktig for sikkerhet og beredskap.

(Vilkår)
Publisert 29. November 2024, kl. 04.00Oppdatert 29. November 2024, kl. 08.04
Hamekharstad mekaniske verkstedNorske SkipsverftSimon Møkster Shipping