Reiste seg igjen: Det nye verftet skal ikke gjøre den samme tabben

Mye har skjedd siden GMV gikk over ende i 2023. GMV 2.0 er bedre rustet for usikre tider, mener Bård Meek-Hansen.

Bård Meek-Hansen er daglig leder og deleier i GMV 2.0
Bård Meek-Hansen er daglig leder og deleier i GMV 2.0Foto: GMV 2.0
I oktober 2023 trådte en god nabo tvers over fjorden til og sikret videre nybyggproduksjon ved det konkursrammede Grovfjord Mek. Verksted i Tjeldsund kommune i Troms.

Et og et halvt år etter at oppdretterne i Northern Lights Holding gjorde oppstarten av GMV – Grovfjord Mek. Verksted – 2.0 mulig, er ikke livet så verst for verftssjef Bård Meek-Hansen.

Verftet har gått skoen av seg i markedet før, forteller han til Kystens Næringsliv.

Det gjør de ikke igjen.

Ett marked alene

– Vi har utelukkende fokus på oppdrettsnæringen. Det var der vi startet for 25 år siden, og det er mot denne næringen vi satser i tiden fremover.

Grovfjord Mek Verksted Grovfjord Mek. Verksted er tilbake for fullt etter konkursen. Nå har de planer om å gjøre en god del annerledes.Foto: GMV

En god rekke nybygg, i tillegg til reparasjon og vedlikehold, har holdt den faste staben på 34 personer sysselsatt. GMV 2.0 gjør mye som det gamle GMV – med 75 ansatte – var gode til, det vil si produksjon av arbeidsbåter i aluminium til havbruksindustrien.

– Strategien er å bruke ressursene på kjente design, på utvikling av disse og på kunder vi kjenner godt. Skal vi utvikle oss og være attraktive, må vi tjene penger.

Den tilnærmingen har så langt vist seg sunn. Regnskapet for 2024 viser at salgsinntektene er tilbake på 2019-nivået til det gamle selskapet. Den gang lå driftsinntektene på 152 millioner kroner, med et årsresultat på 6,3 millioner kroner.

Slankere selskap

Det er imidlertid, og bokstavelig, et annet selskap som er i drift nå, med en egenkapital på 16,3 millioner kroner.

– Vi har en langt mer begrenset stab, og der vi for eksempel tidligere hadde en større elektro- og ingeniørstab, baserer oss i stor grad på innleie av disse tjenestene.

Den norske verftsarbeideren finnes knapt i Grovfjord

Når verftet er fullt sysselsatt, betyr det drøyt 20 flere arbeidere inn verftsporten fra ulike underleverandører. I tillegg er overflatebehandling satt ut til en samarbeidspartner.

Nylig ble tallene for 2024 og det første hele driftsåret offentliggjort. De viser at inntektene ligger på 147,5 millioner kroner, med et årsresultat på 12,7 millioner kroner. Det er det dobbelte av 2019.

Tilsvarende tall i 2021 hadde 261 millioner i driftsinntekter – og -21 millioner kroner i røde tall som årsresultat.

Konkursen 5. juli 2023 skyldtes i all hovedsak økte kostnader på varer og tjenester fra utlandet, en kostnad eksisterende kunder ikke ønsket å dekke. Tapene var spesielt knyttet til prestisjeoppdraget med en hel armada av førerløse fartøy for Ocean Infinity.

Samlet gjeldet nærmet seg 25 millioner kroner.

– Driftsmarginen må ligge over 10 prosent. Nå er vi på 11,91 prosent i 2024-regnskapet, sier Meek-Hansen.

Bård Meek-Hansen er daglig leder i GMV 2.0.Foto: Lena Knutli

Det skal gi muskler til å investere i effektive verktøy og kompetanse på de ansatte, og igjen effektive tjenester til kundene.

Ønsker å kjøpe seg opp

De nye eierne fra Northern Lights Holding, som har skutt inn nødvendig kapital, er i dag majoritetseier med 64,5 prosent. Resten av brøken er det i hovedsak Bård og konen Elisabeth som står for.

Den står ikke hogd i stein.

Meek-Hansen forteller om godt naboskap og en gjensidig forståelse for at de gamle eierne kan kjøpe seg opp igjen i selskapet.

– Så får vi se hvor lang tid det tar, sier verftssjefen prosaisk.

Et usikkerhetsmoment har nemlig sneket seg helt inn Grovfjorden.

– Trump og toll, sier han.

Driftsmarginen må ligge over 10 prosent

Meek-Hansen er ikke bekymret for verftet, i hvert fall ikke på kort sikt. Verftet har sikret seg med innkjøp på eksisterende kontrakter.

– Det er næringen rundt og kundene som er sårbare. Hvis lakseprisene faller, dempes investeringslysten. Usikkerheten er faktisk det verste, det gjør at ingen tør å investere.

Arbeidsbåt fra Grovfjord Mek. Verksted 2.0.Foto: GMV 2.0

Potensielle kontrakter i høst, men ...

Akkurat nå er fire nye fartøy under arbeid i verftshallene, en for Gratanglaks, og de tre påfølgende for Lovundlaks.

Ordreboken fremover er samtidig noe mer glissen.

– I høst hadde vi flere potensielle kontrakter, men situasjonen rundt lakseprisene, og med lus i Nord-Norge har gjort at beslutninger er utsatt. Det vi har er et opsjonsfartøy som kunden kan erklære innen september. Ingen faste kontrakter ut over det.

– Is i magen?

– Is i magen. Samtidig har vi klart å kompensere med reparasjon og vedlikehold, og har hatt høy aktivitet der.

Dette utføres i tett samarbeid med GMV Service, hvor haller og personell blir brukt på tvers av bedriftene. Meek-Hansen forteller at de selv tar service og reparasjonsoppdragene svært seriøst.

Den typen oppdrag har tradisjonelt vært en viktig redningsplanke for mange norske verft, noe ikke minst urolighetene rundt grunnrenteskatten i havbruksnæringen viste. Nå ønsker de å bli foretrukket servicepartner for næringen.

– Selv om det ikke er hovedsatsingen vår, så er vi svært opptatt av å være effektive på det. Kunden skal vite at når de kommer til oss så prioriterer vi å få arbeidet gjort raskt og effektivt.

Nå er imidlertid den sesongen på hell.

– Vi går inn i en roligere periode nå, men har fortsatt mye å gjøre innenfor begge områder frem mot sommeren. Samtidig er vi en langt mindre organisasjon, og jeg tror at det tjener oss godt nå.

Verftsarbeid ved Grovfjord Mek. Verksted 2.0Foto: GMV 2.0

Samtidig:

– Det gjør også at evnen til å gå inn i nye markeder er noe begrenset, slik organisasjonen er rigget i dag.

Et kjempeproblem

Da Kystens Næringsliv snakket med Meek-Hansen i juni i fjor, var tilgangen på arbeidskraft et tema. Det er det fremdeles.

– Et kjempeproblem, og en stor utfordring i bransjen generelt.

GMV 2.0 sysselsetter mange arbeidspendlere fra Polen. Den norske kronen viser ikke store tegn til å styrke seg – og «Trump og toll» hjelper ikke på.

– Kronekursen gjør at en som jobber hos oss i dag har lavere inntekt i polske zloty enn for ti år siden. Det betyr igjen at vi må kompensere dette med å heve lønnen for å holde på folk. Både Tyskland og Nederland betaler bedre bare ved å ha euro.

– Ingen norske fagarbeidere i sikte?

– Den norske verftsarbeideren finnes knapt i Grovfjord. Situasjonen er den samme med ingeniører, og vi har en dyktig ingeniør som pendler fra Harstad. I tillegg leies det inn tjenester fra utenlandske ingeniører.

(Vilkår)
Publisert 9. April 2025, kl. 03.02Oppdatert 10. April 2025, kl. 07.35
Grovfjord Mek. Verksted 2.0Northern Lights SalmonGrovfjordVerft