Remota spår ketsjupeffekt for autonomi til sjøs
Nå ser Haugesund-selskapet opp fra ROV-styring på dypet og inn i passasjerfergemarkedet.
– Det skjer utrolig mye rundt autonomi og fjernstyring akkurat nå. Fremover vil det bli et krav i kontrakter. Det er da det virkelig vil skyte fart, tror Sveinung Soma, administrerende direktør i Haugesund-selskapet Remota.
Han spår en «ketsjupeffekt» i årene som kommer.
Egne kontrollsentre
Remota er et samarbeid mellom Deep Ocean, Solstad Offshore og Østensjø Group, og er for tiden aktuell med en intensjonsavtale med Hydrolift Smart City Ferries, Hyke.
Den omfatter muligheten for fjernstyring av deres autonome ferjeløsninger. Sentralt står Remotas Remote Operations Center (ROC), som i dag gir kontroll over langt mindre fartøy.
– Utgangspunktet er de fjernstyringsløsningene Deep Ocean har fått til på ROV, sier Soma.
Han forteller at Deep Ocean så et potensial i større volum og ikke minst flere tjenestelinjer.
– Det ble hensiktsmessig å etablere et eget selskap for å ta det videre og gi det en flate mot det maritime.
Det er ikke først og fremst rene autonome løsninger Remota skal vokse seg stor på, i betydningen løsninger som gir mulighet til å overvåke eller å overta styringen fra land.
– Det handler om å kunne overvåke og gi veiledning der det autonome kommer til kort, sier Soma.
Remotas Remote Operations Center blir både eiet og drevet av Remota og er selve nøkkelen til systemet – og til et verdensomspennende marked, i første omgang for ferger.
Har nedjustert vyene
– Man har etter hvert fjernet seg fra vyene om det fullautonome skipet som beveger seg helt fritt, til mer å tenke på funksjonsautonomi, altså funksjoner som fjerner litt av behovet for mennesker, men ikke alt, sier Trond Langemyr.
Langemyr er styreformann i Norsk forening for autonome skip, NFAS, i tillegg til å være seniorrådgiver i stab for Navigasjonsteknologi og maritime tjenester i Kystverket.
– Jeg tror nok at vi er i stad til å gjøre akkurat dét på nærskipsfarten og på fergene. På åpen sjø ligger det ennå et stykke frem i tid, men det skyldes i første rekke fremdriftsløsningene der, som fremdeles krever et mannskap. På fullelektrisk vil det går greit, sier Langemyr.
Han tror at skipsfarten, og spesielt den autonome delen av sjøfarten, har mye å lære av hvordan flytrafikken håndteres.
– Det hefter en viss skepsis til autonomi på havet. Det kan løses med forutsigbarhet og med faste ruter. Det som er kjent, kan man forholde seg til. Det er et viktig prinsipp.
Han mener skipsfarten uansett ikke kommer unna overvåking fra land.
– Det handler om økonomi, men det handler også om sikkerhet, sier Langemyr.
Han trekker frem passasjerfergeløsninger som eksempler på autonomiløsninger som krever noe overvåking.
– Slik som de Hyke jobber med, men også innen transport tilsvarende det Asco har gjort på sine skip, sier Langemyr.
Norge ligger fremdeles langt fremme innen denne typen navigasjonsteknologi.
– Fremdeles ser utlandet til Norge. Vi har rukket å ta det i bruk kommersielt.
Ønsker å tilby for hele bransjen
Løsningen Remota jobber med krever en viss mengde installasjon fra selskapet om bord. Deretter vil systemet sømløst hente styrings- og navigasjonsdata fra fartøyet, noe som igjen gir mulighet til å gripe inn og overstyre det som skjer om bord.
I første omgang er det de autonome ferjeløsninger Hyke skal etablere i Haugesund og i Fredrikstad som nå får grensesnitt og løsninger fra Remota.
– Hykes kontrollteknologi for autonome fartøy forbedrer allerede fergedrift med funksjoner som autonome overfarter, automatisk kailegging og situasjonsforståelse. Samarbeidet med Remota vil hjelpe oss med å akselerere overgangen til høyere nivåer av autonome operasjoner uttaler Bjørn Utgård i Hyke i en pressemelding.
Utgård er administrerende direktør i Hyke.
Drammensselskapet har spesialisert seg på fullautomatiske løsninger for fergedrift, komplett med ladestasjoner, navigasjonsteknologi og autonomi.
Skjønt ordet autonomi er Sveinung Soma forsiktig med å bruke i utide.
– En robotgressklipper som du setter ut om våren og inn igjen om vinteren nærmer seg full autonomi. På en båt er du ennå avhengig av å ha folk i loopen til eventuelt å bryte inn, sier han.
At andre aktører utfører fjernstyrte løsninger for eget bruk, er han godt kjent med.
– Det er for all del andre som gjør denne typen løsninger av egne aktiviteter. Vi ønsker å tilby dette for hele bransjen.
Kompatibilitet
Et viktig premiss er derfor at de kan snakke med alle.
– I et skip er det veldig mange systemer. Vi ønsker derfor å være agnostisk i forhold til teknologi, og å kunne integreres mot alt.
– I tillegg til utslippsreduksjon, så er det viktigste bidraget det å kunne ta bort hotell og ta ned størrelse. Dette har store oppsider mot bærekraft.
Der offshore plattformløsninger kan dra nytte av denne typen operasjoner over fiberkabel, er et fartøy prisgitt nettverk.
– Det er jo spennende med 4G-overføring i Nordsjøen, men vi vil også dra nytte av satellittforbindelse.
Soma understreker at autonome fartøy har løsninger om uhellet skulle være ute.
– Det er flere lag med autonomi, og vi har fall back-løsninger der fartøyet enten stopper opp eller kan overtas lokalt.
(Vilkår)