– Akkurat nå søker vi etter folk, sier Egil Sandvik.

Styrelederen og deleieren i Salt Ship Design forsøker å forklare hva en rolig høst innebærer for designselskapet.

– 2023 har vært litt tregere enn vi egentlig liker, med litt for få nyordrer.

Ble flere runder

Sandvik trekker frem grunnrenteskatten i havbruk – «det ble fort noen runder til på prosjektene» – uro i verden og generell dyrtid som forklaring på at det nok kunne vært enda mer fart i det som snart er blitt til fjoråret.

Pilene i selskapet har pekt opp over de siste årene, etter at eierne giret om i vakuumet etter oljenedturen i 2014. Omsetningen fra 2021 til fjoråret representerer en nær dobling til 309 millioner kroner, og resultat før skatt gikk samtidig fra 43 millioner kroner til 180 millioner kroner.

I 2021 tok ikke eierne ut utbytte. I fjor ble det tatt ut for 90 millioner kroner.

Ikke at deleieren klager.

– Vi har jo aktivitet i mange marked, og en god del samtaler på gang. Ja, og vi har den vi fikk før helgen.

Sandvik sikter til oppdraget om et kabelleggingsfartøy designerne fikk fra det som ennå er en hemmelig kunde. Skroget skal bygges ved Vard sitt Tulcea-verft i Romania og utrustes i Norge, med levering i siste kvartal i 2026.

Fra Salt Ship Design sine kontorlokaler i Leirvik på Stord. Foto: Ketil Svendsen

Spesialdesign og skreddersøm

For verftets del innebærer kontrakten på kabelleggingsfartøyet en sluttsum på mellom 2,3 og 2,8 milliarder kroner.

Verftsoppdraget kom for øvrig hakk i hæl på et tilsvarende milliardoppdrag for et japansk selskap. Her var det imidlertid Vard selv som skulle stå for designen.

– Denne gang landet det altså på Stord?

– Dette er et rederi vi selv har jobbet med i lang tid, og du må huske at mange av disse fartøyene er spesialdesign for hvert enkelt rederi.

– Hva har dere gjort for dette rederiet tidligere?

– Godt forsøk, sier Sandvik om det som er en oppdragsgiver som helst styrer egne presseslipp selv. Han ler.

– De spennende tingene kan jeg dessverre aldri snakke om.

Prosjektdirektør Johannes Eldøy med Egil Sandvik til høyre. Foto: Ketil Svendsen

Flere segmenter

Om oppdrettsnæringen har vært kjølig etter at den såkalte «lakseskatten» ble varslet for et drøyt år siden, har de 110 ansatte i Salt Ship Design tilsvarende fått bryne seg på «mye innen vind, fiskeri, autonomi og fornybar» – og altså en røslig kabellegger.

– Et sånt prosjekt klarer vi med de folkene vi har, men vi håper jo på flere oppdrag.

Uten å utdype hvilke oppdrag det dreier seg om, røper han at designerne blant annet søker etter skipsdesignere.

– Det begynner også å bli mer aktivitet innen olje og gass, og mange spår jo at det kommer nye fartøy til neste år. Så får vi se hva som kommer.

Salt Ship Design har siden 2017 også vært tett på design av pelagiske fiskefartøy. Det er et segment som strekker seg langt ut over landegrensene. Det betyr at valutasvingningene spiller på lag.

– Sist var det to skotske rederier som valgt vårt design. Her spilte den svake kronen godt inn. Det er jo ellers sterke pelagiske miljø i Storbritannia, på Shetland, Færøyene og i Danmark. Færre fartøy, for all del, men økonomisk sterke rederi som driver sunt.

Flere faktorer avgjør

Designerne merker tidlig både puls og strømninger i de ulike segmentene.

– Dere er tett på når et rederi skal bestemme både byggeverft og -land. Hva skjer der?

– Det er riktig at vi er tett på når anbudsmateriellet skal ut. Samtidig er det rederiet som bestemmer.

Sandvik har merket seg at det er ulike kriterier som teller for ulike selskap.

– Pris, leveringstid, avstand og garantier. Alle rederier er forskjellige. Noen fartøy skal rett ut i oppdrag, og da er leveringstiden kanskje viktigst.

For mindre rederier som bytter fartøy hvert tyvende år, stiller det seg kanskje annerledes.

– Da blir det nesten et eventyr å følge opp. Et stort selskap som tenker pris har det kanskje ikke på samme måte.

Solid historie, med en vri

Historien bak Salt Ship Design ligger uløselig knyttet til båt- og designmiljøet på Stord. I 1975 grunnla Karl Sandvik og Karl Vik Vik-Sandvik. Selskapet ble solgt til Wärtsilä i 2008 for god profitt og 1,4 milliarder kroner.

I 2012, inspirert av tre tidligere kolleger, kastet familien seg på nytt inn i skipsdesignbransjen. Med halvparten av aksjene i den nye satsingen og resten delt blant ansatte, fikk det nye selskapet en svært god start – drevet av en ennå vital oljenæring. Siden har selskapet taklet både opp- og nedturer i ulike kundemarked.

I sommer sprakk nyheten om autonomisamarbeidet mellom Østensjø, Solstad og DeepOcean, i det som blir hetende USV AS.

Den gang var det et spansk verft som fikk byggoppdraget på et 24 meter langt ubemannet fartøy. Designen er det imidlertid helnorske Salt Ship Design som står for.

– Et fartøy uten mannskap krever vel et annet tankesett fra dere designere?

– Det er helt klart litt annerledes, med en annen vinkling på skroget. Ellers er det egentlig litt måten vi ellers driver på. Vi er gode på spesialdesign. Det er litt som arkitekter på land. Vi driver ikke med modulhus, men elsker ting som er ekstremt og som ikke har vært gjort før.