Slik vil fornybar-gigantene bygge havvind på norsk sokkel

Blåvinge bygger opp verdikjede med norske leverandører for å realisere havvind-prosjekter: – Vi har leverandørene og teknologien som trengs, sier prosjektdirektør Jon Kippenes i Blåvinge.

Bildet av vindparken Borssele.
Bildet av vindparken Borssele.Foto: Ørsted

Det førte noen av Skandinavias største fornybarselskaper til inngå langsiktig partnerskap – for å realisere store havvindprosjekter i Norge.

Jon Kippenes, prosjektdirektør i Blåvinge.Foto: Blåvinge

Vindkraftselskapet Fred. Olsen Seawind, danske Ørsted og kraftprodusenten Hafslund slo seg i 2021 sammen under navnet Blåvinge.

Både Ørsted og Fred. Olsen har lang fartstid innen vindkraft med flere internasjonale prosjekter, mens Hafslund er Norges nest største kraftprodusent.

Sammen ønsker de å bygge både bunnfast og flytende havvind på norsk sokkel.

– Vi mener alvor med satsingen og har det som trengs for å realisere prosjektene. Vi er trygg på at vi skal få det til, sier prosjektdirektør Jon Kippenes i Blåvinge.

Venter tildeling

I løpet av året vil regjeringen utlyse og tildele lisenser på de første arealene for storskala havvind-utbygging.
Blåvinge skal søke om lisenser for begge områdene, Utsira Nord og Sørlige Nordsjø II.

– Det vil være bra både for oss og Norge at vi får denne muligheten, sier Kippenes.

Såkalt bunnfast havvind er allerede lønnsomt i flere land, med store parker blant annet i Nederland, Tyskland og Storbritannia. Flytende havvind finnes bare i småskala.

Skottland har to flytende testparker, mens Equinor har bygget 11 flytende turbiner på Hywind Tampen, i tilknytning til Gullfaks- og Snorre-feltet i Nordsjøen.

Så langt er alle store havvindparker i verden bygd som bunnfaste anlegg.

Det er ventet at regjeringen i mars vil lyse ut områder på til sammen 1,5 gigawatt flytende havvind på Utsira Nord.

– Det er ventet tildeling av tre lisenser til tre utbyggere som får modne frem sine prosjekter. Vi har tro på at vi vil få en tildeling, sier Kippenes.

Fred. Olsen Windcarrier har installert rundt 20 prosent av alle vindturbiner til havs utenfor Kina.Foto: Fred. Olsen Windcarrier

Kompetanseløft

En rekke leverandører posisjonerer seg nå for å ta del i havvindutbyggingen.

– Vi anser oss som godt posisjonert. Vi har det som trengs for at den norske havvind-satsingen kommer godt i gang, og vi vil klare å realisere prosjektene, sier Kippenes.

Blåvinge bestemte seg tidlig for å inngå konkrete samarbeid med norske leverandører, leverandører som besitter kompetansen som trengs for å dekke de ulike delene av havvindprosjektene.

Hafslund ECO-sjef Finn Bjørn Ruyter sammen med Anette Olsen, datter av skipsreder Fred. Olsen, og styreleder i Fred. Olsen Renewables og daglig leder i Bonheur, som eier Fred. Olsen Seawind. Bilde tatt tilbake i 2020 da de to fornybar-selskapene inngikk partnerskap på Havvind-prosjekter.Foto: Odin Jæger

– Det å bygge opp leverandørkjedene er viktig både for oss i partnerskapet og for Norge som havvindnasjon. Vi har inngått avtaler med leverandører langs kysten fra Halden til Haugesund, sier Kippenes.

Aktørene besitter nøkkelkompetanse på sine felt. Sammen skal de utvikle det de mener er de beste løsningene, med fokus på å få redusert kostnadene for flytende havvind.

– På den måten vil prosjektet vårt bidra til å nå ambisjonene om å utvikle en bærekraftig norsk havvindindustri, da det bygger opp kompetanse og kapasitet i norsk leverandørindustri - som vi er godt kjent med, sier Kippenes.

Skipsreder Fred. Olsen er styreleder i familiens investeringsselskap, Bonheur – som er notert på Oslo Børs. Han er ifølge Kapital Norges 21. rikeste med en formue på 12,2 milliarder kroner.Foto: Elin Høyland

Kystaktører

Blåvinge har blant annet etablert et samarbeid med Rosenberg Worley i Stavanger. Verftet er ett av de store innen prosjektering, bygging og sammenstilling av større offshorekonstruksjoner i Norge.

– Fred. Olsen Seawind, Hafslund og Ørsted har unik kompetanse og erfaring innen havvind, kraftmarked og marine operasjoner. Deres soliditet og kredibilitet gjør dem til den perfekte partner i vår ambisjon om å bli en ledende leverandør til havvindindustrien, uttalte Jan Narvestad, administrerende direktør i Rosenberg Worley, i en pressemelding da samarbeidet ble kjent i mars i fjor.
Hornsea 2 er verdens største havvindpark, hvor danske Ørsted har bidratt. Danske Ørsted har installert og driftet 26 forskjellige vindparker med til sammen over 1500 turbiner.Foto: Ørsted
En annen viktig leverandør er APL i Arendal, som leverer forankringssystemer til det internasjonale markedet. De skal bidra til å utvikle løsninger for forankring av flytende vindturbiner.

Blåvinge har også inngått samarbeid med verdens største produsenter av kraftsjøkabler, Nexans, som leverte sjøkablene til det første kommersielle havvindprosjektet i Europa tilbake i 2001.

Fra venstre: Prosjektleder Jon Kippenes i Blåvinge Fred, Bjørn Sanden fra Nexans, Christian Sjødin i Fred. Olsen Seawind, Jon Arne Häll i Nexans & Arne Lie-Rasmussen fra Hafslund.Foto: Blåvinge

Tilrettelegger på land

Forrige uke ble en samarbeidsavtale med Karmsund Havn og Saga Subsea kjent.

Sammen med Blåvinge skal Saga Subsea utvikle løsninger for blant annet ilandføring av kabler for Blåvinges havvindprosjekter i Norge.

– Saga Subsea har alt en fot innenfor flere havvind-områder. De bidrar til innovasjon og kreative løsninger, som vi tror kan gi store verdier. Karmsund Havn har planer om store investeringer for å bli en viktig aktør i dette sjiktet, sier Kippenes i Blåvinge.

Produksjon og sammenstilling av flytende havvindturbiner krever store arealer på land. Karmsund Havn ligger sentralt plassert i Haugesund-regionen, med nærhet til Utsira Nord.

– Vi har areal under utvikling og jobber også med å utvide flere konkrete areal som skal håndtere slike komponenter. Utsira Nord blir viktig for oss, men vi håper også det blir flere områder med tiden, sier kommersiell direktør, Tommy Sandtorv i Karmsund Havn.

Fra venstre: Næringssjef i Haugesund Anette Sæther, Ordfører i Haugesund, Arne Christian Mohn. Mikael Mønsted og Erlend Gjelstad Jakobsen i Blåvinge. Daglig leder Einar Tollaksvik i Saga Subsea, Hans-Kristian Alveberg og Jon Kippenes i Blåvinge. Kommersiell direktør Tommy Sandtorv i Karmsund Havn. Kristine Edvinson og Camilla Remøy Gudmundson i Karmsund Havn.Foto: Blåvinge

Avtalen mellom Blåvinge og Karmsund Havn går ut på å finne gode logistikkløsninger og kartlegge hva som skal til for å realisere flytende havvind på Utsira Nord.

Blant annet vil Blåvinge kunne etablere et sammenstillingsområde og en drift- og vedlikeholdsbase i regionen.

– Det viktige for oss er at det blir et hjemmemarked, så vi byger opp leverandørkjeden i regionen. Vi er i gang med å legge planer og forbedrer oss på det som kommer frem i tid. Vi er utålmodige og klar for å komme i gang med å skape ny arbeidsplasser, sier Sandtorv.

– Samarbeid som dette bidrar til kompetanseheving og gjør begge parter mer konkurransedyktige. Vi har leverandørene og dermed teknologien som trengs, sier Kippenes i Blåvinge.

(Vilkår)
Publisert 21. February 2023, kl. 04.36Oppdatert 21. February 2023, kl. 04.36
HavvindUtsira NordSørlige Nordsjø IIIndustriLeverandør