Sortlandsrederen kjøper seg Skogsøy-sjark. Det gjør også svogeren

Fisket er blitt mer komplisert og løsningen er større sjark, mener rederen som har rukket å få god erfaring i nysjarker.

Nok en Skogsøy 36 har funnet hjemmehavn i nord. Ove Alvestads nye sjark er nemlig ikke den eneste.
Nok en Skogsøy 36 har funnet hjemmehavn i nord. Ove Alvestads nye sjark er nemlig ikke den eneste.Foto: GOT Marine

– Det er ikke så enkelt å få tak i fisken. Vi må lenger ut med større og dyrere båter, og med dyrere diesel.

Ove Alvestads hjertesukk er også mye av grunnen til at Teisten-rederen har kontrahert ny Skogsøy 36-sjark hos GOT Marine i Mandal.

Tidlig ute

Fartøyet skal etter alle solemerker ankre opp i hjemmehavnen på Sortland i juni 2023.

– Alt tyder på at det skal gå i orden. Verftet har vært tidlig ute med bestillinger, og jeg tror de har god kontroll, mener Alvestad.

Akkurat nå er han på slippen på Bø for fartøysinstruks på den ene båten han fisker på. Den andre, Cleopatra-sjarken «Ea», gikk videre nordover tidligere i år.

– Sikkert blitt krabbebåt, humrer han.

Speedsjarken «Ea» fra Trefjar på Island ble for liten for Ove Alvestad.Foto: Jon Eirik Olsen (arkiv)

18 konteinere

Den islandske Cleopatra-sjarken fikk han overlevert ny så sent som på ettersommeren 2020. Den gangen kjøpte kompisen Trygve Johnsen seg identisk fartøy.
Islendingen på 9,6 meter ble for liten allerede etter én sesong, forteller han til Fiskeribladet. Rederiet har vært gjennom ulike produsenter, fra en NorDan på 10,6 meter i 2015 til Selfa-sjarken «Adine» på 10,99 meter. Fartøyet fra 2018 fisker for tiden på andre kvoter.

Også den nye Skogsøy-sjarken blir på 10,99 meter, men er langt mer rommelig enn noe de har hatt tidligere.

Det er ikke så enkelt å få tak i fisken. Vi må lenger ut med større og dyrere båter

Ove Alvestad

– Produsenten har lovet at vi får plass til 18 konteinere i lasterommet.

Lasterommet vil ligge på rundt 20 kubikkmeter tror han, men presiserer at designen ennå er grovtegnet og at ikke alle detaljer er spikret. Plass til langt mer bruk og store garnbager stod sentralt i byggønskene fra Sortland.

– Kjempegreit når det skal meldes inn hele tiden, at du får alt fort på land.

De nye rapporteringskravene får nemlig det glatte lag av fiskeren.

– Vi får nok mer plass på havet. Det blir kanskje mange over 60 år som melder seg ut nå.

Alvestad tror ikke det blir stor forskjell på å være liten sjark eller stor tråler når det skal meldes inn.

– Man skal egentlig ikke si noe som helst … men det virker veldig overdrevet det hele.

Kapasitet og komfort

Større bruk, mer plass og lange avstander betyr også flere seilingsdøgn. Bedre komfort stod for øvrig også på ønskelisten.

– Vi har vært nede i to til tre dager på å dra opp kvoten. Vi har også vært oppe i to til tre måneder!

Større og tyngre bruk var også mye av ankepunktet mot Cleopatraen. På Skogsøy-sjarken er derfor kapasiteten på garnhaleren langt større.

– Hvorfor Skogsøy? Det valget er dere ikke alene om på Sortland.

– Vi har snakket med andre fornøyde kunder, og Tor Anders Veabø har bestilt en nesten identisk båt. Svigerbroren!

De to sjarkene blir tålelig lik, mener Alvestad om det som i utgangspunktet er standardvalg, komplett med vannbåren varme i dørken.

– Men garnrenna blir høyere på min, og motoren er også litt større, sier han fornøyd i stemmen.

Rundt 14 millioner regner han å bruke på nydoningen, med litt fratrekk etter salget av Cleopatra-sjarken.

Samme fiske som tidligere

Noe nytt fiskeri eller kvotekjøp blir det ikke. Teisten-rederiet fisker på sei, torsk og blåkveite slik han har gjort tidligere.

– Samme fiske, bare mer garn.

Noe har likevel endret seg for rederiet. Dieselprisene krever langt mer planlegging, og Alvestad retter seg inn etter «vår herre og prisene på mottakene» når han nå går etter seien.

– Vi kan ikke drive på lykke og fromme, og må ha en plan. Helst en god plan!

Små marginer preger fisket. Om året ser bra ut og fiskeprisene er gode som nå, kan drivstoffpriser og vanskelig fangsting snu både regnestykke og fortjeneste.

– Året kan se bra ut, men der er så mange parametre!

(Vilkår)
Publisert 18. October 2022, kl. 11.07Oppdatert 9. November 2022, kl. 10.49