Ulstein skal designe polarcruiseskip for amerikansk rederi

Ulstein Design Solutions skal designe det syvende cruiseskipet i rekken til rederiet SunStone Ships.

Ulstein har signert designkontrakt for et syvende skip med amerikanske SunStone Ships.
Ulstein har signert designkontrakt for et syvende skip med amerikanske SunStone Ships.Illustrasjon: Ulstein Design & Solutions

Det blir det siste skipet i Sun Stones «Infinity-klasse», som er rederiets ekspedisjonscruise til polare strøk.

– Vi er svært glade for å ha signert en ny kontrakt med CMHI Haimen-verftet for bygging av et nytt ekspedisjonsfartøy med ULSTEIN CX103-designet, sier Lars Ståle Skoge, kommersiell direktør i Ulstein Design & Solutions i en pressemelding fredag.

Alle fartøyene i denne klassen er designet av Ulstein Design & Solutions.

– Kontrakten betyr mye for oss, men også for alle hovedleverandørene som vi har inkludert i utstyrspakken som vi integrerer og leverer til verftet, sier Skoge til Kystens Næringsliv.

Ulstein-design har designet flere ekspedisjonsskip for SunStone Ship. Odyssey ble levert til rederiet i oktober i fjor høst.Foto: SunStoneShip

Naturopplevelse

Det amerikanske rederiet var de første som tok i bruk X-BOW-designet i cruiseindustrien. Skipene har en lengde på 104,4 meter og er18,4 meter brede.

Første skip med dette designet ble første Expedition Cruiseskip bygget i Kina noensinne, opplyser Skoge, og at Ulstein kan levere nye skip på mellom 28 til 30 måneder.

– Greg Mortimer som første båt er oppkalt etter, uttalte etter å ha passert Drakepassage mer enn 100 ganger, at dette er «by far» den beste overfarten noensinne, sier Skoge.

Skipene har mindre drivstofforbruk, om lag på 60 prosent i forhold til den flåten de erstatter.

– Vi kan tilby flere leveranser av dette designet fra samme verft, og slik vi ser det så er dette en god businessmodell for aktører som vil inn i markedet, eller utvide flåten sin med tanke på den veksten som er ventet i cruisepassajerer fremover, sier Skoge.

Det siste skipet i rekken bygges ved det kinesiske verftet China Merchants og skal etter planen leveres i 2025.

Skipet skal ha plass til 199 passasjerer om bord og et mannskap på 101, og turistene skal føle seg som ute selv når de er innendørs.

Det syvende skipet skal ha plass til 199 passasjerer og et mannskap på 101.Illustrasjon: Ulstein Design & Solutions

– Dette nye fartøyet deler de samme egenskapen som tre andre fartøy i samme klassen. Blant annet ved at det har vindu rundt hele baugen for å gi mye lys og opplevelsen av å være i naturen mens en oppholder seg innendørs, sier designansvarlig Tomas Tillberg i Ulstein Design & Solutions.

Fartøyet er også SOLAS-sertifisert med blant annet «Safe Return to Port-pass».

Venter økt etterspørsel

SunStone, er en større leverandør i ekspedisjonsmarkedet, og rederiet leier ut skip på langsiktige avtaler.

SunStone-reder Niels-Erik Lund, har tidligere kommentert at skipet vil bli det syvende og siste i serien med nybygg til Infinity-ekspedisjonen.
– Fartøyene har fått en god mottagelse, og våre kunder virker svært fornøyd med ytelsen til skipene så langt, sa Lund, til cruiseavisen Cruise & Ferry i november.

Lund står bak selskaper som International Shipping Partners (ISP), som han ledet frem til 2012. Siden grunnla han også SunStone.

Rederiet er i gang med på å utvide sin tilstedeværelse i ekspedisjons-sektoren til varmere strøk, ettersom etterspørselen er til stede.

– Vi tror etterspørselen vil øke, og vi vil fortsette å gjøre vårt beste for å møte den, sa Lund.

(Vilkår)
Publisert 17. February 2023, kl. 14.03Oppdatert 20. February 2023, kl. 08.05
SkipsfartSjøfartUlstein GroupVerftSkipsdesign