Ulstein skal designe polarcruiseskip for amerikansk rederi

Ulstein Design Solutions skal designe det syvende cruiseskipet i rekken til rederiet SunStone Ships.

Ulstein har signert designkontrakt for et syvende skip med amerikanske SunStone Ships.
Ulstein har signert designkontrakt for et syvende skip med amerikanske SunStone Ships.Illustrasjon: Ulstein Design & Solutions

Det blir det siste skipet i Sun Stones «Infinity-klasse», som er rederiets ekspedisjonscruise til polare strøk.

– Vi er svært glade for å ha signert en ny kontrakt med CMHI Haimen-verftet for bygging av et nytt ekspedisjonsfartøy med ULSTEIN CX103-designet, sier Lars Ståle Skoge, kommersiell direktør i Ulstein Design & Solutions i en pressemelding fredag.

Alle fartøyene i denne klassen er designet av Ulstein Design & Solutions.

– Kontrakten betyr mye for oss, men også for alle hovedleverandørene som vi har inkludert i utstyrspakken som vi integrerer og leverer til verftet, sier Skoge til Kystens Næringsliv.

Naturopplevelse

Det amerikanske rederiet var de første som tok i bruk X-BOW-designet i cruiseindustrien. Skipene har en lengde på 104,4 meter og er18,4 meter brede.

Første skip med dette designet ble første Expedition Cruiseskip bygget i Kina noensinne, opplyser Skoge, og at Ulstein kan levere nye skip på mellom 28 til 30 måneder.

– Greg Mortimer som første båt er oppkalt etter, uttalte etter å ha passert Drakepassage mer enn 100 ganger, at dette er «by far» den beste overfarten noensinne, sier Skoge.

Skipene har mindre drivstofforbruk, om lag på 60 prosent i forhold til den flåten de erstatter.

– Vi kan tilby flere leveranser av dette designet fra samme verft, og slik vi ser det så er dette en god businessmodell for aktører som vil inn i markedet, eller utvide flåten sin med tanke på den veksten som er ventet i cruisepassajerer fremover, sier Skoge.

Det siste skipet i rekken bygges ved det kinesiske verftet China Merchants og skal etter planen leveres i 2025.

Skipet skal ha plass til 199 passasjerer om bord og et mannskap på 101, og turistene skal føle seg som ute selv når de er innendørs.

– Dette nye fartøyet deler de samme egenskapen som tre andre fartøy i samme klassen. Blant annet ved at det har vindu rundt hele baugen for å gi mye lys og opplevelsen av å være i naturen mens en oppholder seg innendørs, sier designansvarlig Tomas Tillberg i Ulstein Design & Solutions.

Fartøyet er også SOLAS-sertifisert med blant annet «Safe Return to Port-pass».

Venter økt etterspørsel

SunStone, er en større leverandør i ekspedisjonsmarkedet, og rederiet leier ut skip på langsiktige avtaler.

SunStone-reder Niels-Erik Lund, har tidligere kommentert at skipet vil bli det syvende og siste i serien med nybygg til Infinity-ekspedisjonen.
– Fartøyene har fått en god mottagelse, og våre kunder virker svært fornøyd med ytelsen til skipene så langt, sa Lund, til cruiseavisen Cruise & Ferry i november.

Lund står bak selskaper som International Shipping Partners (ISP), som han ledet frem til 2012. Siden grunnla han også SunStone.

Rederiet er i gang med på å utvide sin tilstedeværelse i ekspedisjons-sektoren til varmere strøk, ettersom etterspørselen er til stede.

– Vi tror etterspørselen vil øke, og vi vil fortsette å gjøre vårt beste for å møte den, sa Lund.

(Copyright)
Publisert 17. February 2023, kl. 14.03Oppdatert 20. February 2023, kl. 08.05