Utstyrsmangel sendte norsk kran «i retur» fra Midtøsten

Verftet fant en ledig, brukt marinekran i Midtøsten. Kranen var fra Kristiansand, og sikret viktig kontrakt.

Verftet, slik det ligger rett under E39-broen i Fedafjorden ved Flekkefjord.
Verftet, slik det ligger rett under E39-broen i Fedafjorden ved Flekkefjord.Foto: Green Yard

Kansellerte prosjekter gir for tiden gode kår for norsk ledetid. Ved Green Yard Feda sparte man tid ved å kjøpe bruktkran i utlandet og skipe den til Norge.

– Etterspørsel er noe av en utfordring, sier Karl Johan Barstad.

Salgssjef ved Green Yard to søsterverft Kleven og Feda forteller til Kystens Næringsliv at leveringstiden på marinekraner tidligere lå på rundt et år.

Nå er det snakk om 18 måneder.

Utålmodige redere

Grunnen er et oppsving i næringen, spesielt for retrofit-segmentet som Green Yard Feda er en del av.

Utfordringen er utålmodige kunder.

– Rederne har generelt ikke tid til å vente. De som bygger om fartøy har store problemer med å finne kraner.

Økende aktivitet og sikkerhet i flere bein stod sentralt for Green Yard Group da de i starten av året utvidet verftsaktiviteten i Flekkefjord til å matche søsterselskapet Green Yard Kleven i Ulsteinvik. Så langt har Green Yard Feda satset tungt på resirkulering og riggservice.

– Det er sterk optimisme nå, og det kommer mange forespørsler med både større og mindre oppdrag. Siden vi satser på nybygg, ombygging, riggservice og resirkulering av skip vil forretningsområdene avlaste hverandre, sa Barstad den gangen.

Sug etter nytt

Norske Aukra Maritime ligger rett vest av Molde i Møre og Romsdal. Daglig leder Per Arne Rindarøy forteller til Kystens Næringsliv at det også er noe av et sug i markedet for nytt kranutstyr.

– Vi merker det litt, men har stålferdige kraner som gjør at vi kan levere relativt godt.

Med hovedkomponentene ferdig montert, skal det ta mellom åtte og ti uker å få en kran lever. Selskapet leverer kraner til de fleste bransjer, fra ombordmonterte traverskraner til vanlige dekkskraner.

– Hvilke segmenter drar opp volumet?

– Det er absolutt et godt oppsving i fornybar-energi, og til kabelleggere, forteller Rindarøy, som røper at selskapet har utviklet et nytt system for overføring av personell i åpen sjø.

– Et helt nytt, og sikrere boat landing-system der personellet går stepless om bord i skipet.

Systemet er allerede levert til Ulstein sine nye service-fartøy til havvindindustrien.

– Og til Olympic og GC Rieber sine havvind-serviceskip som er under bygging i Tyrkia.

Kansellerte prosjekter

Stor etterspørsel gjør at mange i næringen retter blikket opp og ut på det internasjonale bruktmarkedet. Og det er gjerne norske kraner det letes etter i utlandet.

– Vi har sett på markedet i utlandet en stund, og spesielt Midtøsten der de er langt fremme på second hand, sier Barstad i Green Yard.
– Hva er grunnen til overkapasiteten der?

– Mens vi opplever stor etterspørsel og lange leveringstider i Norge, er det samtidig en del kansellerte prosjekter i Østen. Det gir tilgang på eksempelvis kraner og annet dekksmateriell. Det er svært bra at denne cirka ti år gamle kranen ble gjort tilgjengelig.

Ser etter norsk

Kranen Feda-verftet har hentet hjem til Sørlandet er en ti år gammel Hydramarine-kran – et navn som i dag for lengst er gått inn i finskeide MacGregor, som også har et lokalkontor i Kristiansand.

– Det er de store leverandørene, og spesielt de norske vi er på utkikk etter.

Arbeidet med kranen som har en kapasitet på 50 tonn er del av et større oppdrag på et offshorefartøy for et «ikke navngitt selskap».

– Vi er glade for at kunden velger vårt verft ved Flekkefjord til denne jobben, sier Barstad.

En ti år gammel kran trenger imidlertid noe pleie før den går om bord. Både reaktiveringsarbeidet og annet om bord på fartøyet gjør bruk av lokale underleverandør, mens Green Yard står for design, beregning og prefabrikkering av kranfundament og krankrybbe.

– Vi bruker det velrenommerte kranserviceselskapet Alatas til å ta lead på hele operasjonen.

Snudde til gode tall

Oppsvinget i markedet kommer godt med for Aukra Maritime. Selskapet har snudd katastrofetall i kjølvannet av pandemien til et godt pluss.

Omsetningen gikk fra nesten 100 million kroner i 2020 til det halve i 2021.

Et påbegynt prosjekt gjorde også at resultat før skatt gikk fra en halv million i pluss til ti millioner i minus.

– Selv om et prosjekt blir realisert, løper fremdeles lønnskostnadene, forklarer daglig leder og legger til:

– Nå har vi snudd skuten og kommet oss på rett kjøl igjen.

2022 ga noe bedre omsetning med 53,6 millioner kroner og et resultat på 205.000 kroner. Tallene for 2023 er ferske.

– Vi skal faktisk ha generalforsamling i morgen, og da må jeg jo ha tallene klare, sier Rindarøy og ler.

Fjorårets tall viser en stabilt økende omsetning på 54,6 millioner kroner, og et resultat på 700.000 kroner.

– Og magefølelsen for 2024?

– Den er god. Året ser lovende ut, og hvis vi er heldige skal vi klare å doble omsetningen i 2024.

(Copyright)
Publisert 22. May 2024, kl. 03.01Oppdatert 23. May 2024, kl. 12.12