– En servicehastighet på 20 knop og rekkevidde på inntil 40 nautiske mil, dette er så til de grader verdensrekord, sier salgsdirektør Lars Ivar Elvertrø i Moen Marin til Kystens Næringsliv.

Skroget er nøkkelen

Lars Ivar Elvertrø. Foto: Moen Marin

Moen Marin er verdens største leverandør av arbeidsfartøy til havbruksindustrien og har de siste ti årene levert over 250 båter til fiskeri og akvakulturnæringen i Norge og utlandet.

I forbindelse med lanseringen av NabWork 1240 Electric skryter Elvertrø av samarbeidet med SES-X Marine Technologies, som siden 2002 har jobbet med utviklingen av skroget til båten.

– Skroget er nøkkelen bak den lange rekkevidden vi nå leverer. Skroget er svært effektivt i sjøen, også under krevende værforhold, sier han.

Daglig leder Terje Andreassen i Moen Marin mener nyvinningen kan være starten på noe større.

Skisse av NabWork 1240 Electric. Foto: Moen Marin

– Dette er for oss et meget spennende samarbeid som åpner for elektrifisering av nye relevante segmenter, der personaltransport er først ut. Fremdriftsteknologi med batteri og elmotorer er godt utprøvd, den viktigste faktoren for å kunne levere lang rekkevidde på elektriske fartøy er en effektiv skrogteknologi og et effektivt design. Vi ser nå frem til å bringe fremtidens elektriske løsninger for hurtiggående fartøy til markedet sier Andreassen.

Målet er å få den første båten på sjøen i løpet av høsten 2023.

Flere kjøpere

For SES-X Marine Technologies er det mange års hardt arbeid som nå materialiserer seg.

Carl Rehn, administrerende direktør i SES-X Marine Technologies. Foto: Privat

Også for det raskt voksende teknologiselskapet kan NabWork 1240 Electric åpne nye dører.

– Personaltransportbåter er svært relevante for elektrifisering, og vi jobber allerede med flere potensielle kjøpere for å forstå behovene i markedet. SES-X leverer en teknologiplattform og har dermed høy fleksibilitet på hva vi kan tilby kunder når det kommer til fartøysstørrelser, nyttelast, og lenger rekkevidde. Vi ser virkelig frem mot dette samarbeidet med Moen Marin, sier administrerende direktør Carl Rehn.

Vil holde trykket oppe

Selv om det har vært mye snakk om grunnrenteskatt og stopp i investeringer i oppdrettsnæringen, tror Lars Ivar Elvertrø at det uansett vil være behov for fornyelse av dagens flåte. De forventer også at etterspørselen etter energieffektive, hurtiggående nullutslippsbåter i havbrukssegmentet vil øke de kommende årene.

Skal man holde tritt med utviklingen, må man ha produkter klare når markedet etterspør fremtidsrettede løsninger.

– Vi må fortsette å holde trykket oppe på bærekraft, miljø og driftsøkonomi, sier Elvertrø.

NabWork 1240 Electric er i første omgang designet for å frakte 6–10 passasjerer. Med 40 nautiske mil rekkevidde i god marsjfart er Moen Marins utgangspunkt at den helelektriske båten skal kunne gi grønn drift tilpasset behovet som oppdretterne har.

– Slike båter skal gjerne innom et par anlegg for å slippe av eller hente folk. Det klarer man med denne rekkevidden, sier Elvetrø.