Velger norske leverandører til hydrogenfergene i Vestfjorden
Torghattens hydrogenferger blir rustet med norsk design og teknologi.
Det norske teknologiselskapet SEAM blir systemleverandør når Torghatten Nord skal utvikle nye hydrogenferger som skal gå over Vestfjorden.
- Ved at vi får med oss SEAM, bekreftes det at vi i Norge har kunnskapsrike og innovative aktører i leverandørkjeden som kan bidra inn i et klimaprosjekt i verdensklasse som dette, sier Torkild Torkildsen, administrerende direktør i Torghatten Nord i en pressemelding.
Torghatten har gjennom utviklingen av hydrogenfergene lagt vekt på mulighetene som finnes i norsk maritim industri.
Torghattens hydrogenferger blir designet av The Norwegian Ship Design Company, og skal fra 2025 gå i trafikk over Norges lengste riksveifergesamband, riksvei 80 over Vestfjorden.
Torghatten
- Torghatten er et av landets største transportkonsern, med hovedvirksomhet på ferger og hurtigbåter i Norge.
- Selskapet omsetter for om lag tre milliarder kroner, og har rundt 1.250 ansatte.
- Torghatten ble stiftet i 1878.
- Hovedkontoret ligger i Brønnøysund.
- Torghatten Nord er det største datterselskapet i konsernet.
Norges første
Prosjektet fikk prinsippgodkjenning av klasseselskapet Lloyd’s i august 2022, som la til rette for den videre utviklingen av det som skal bli Norges første storskala hydrogenfergeprosjekt, opplyser Torghatten.
– Vi er stolte over å være Torghattens partner i dette banebrytende prosjektet. Sammen skal vi vise at det er mulig med hydrogenfartøy i stor skala, og at teknologien og kompetansen for å gjennomføre dette finnes i Norge. Dette er et nytt og viktig steg for å sikre nullutslipp i norsk fergeflåte, sier Gunvald Mortvedt, administrerende direktør i SEAM.
Karmøybaserte SEAM leverer nullutslippsløsninger til maritim industri, og har posisjonert seg som en systempartner for, blant andre, norske ferge- og offshorerederier.
Til fergene i Vestfjorden skal SEAM levere kontroll og sikkerhetssystem, samt hele fremdriftslinjen – fra brenselceller i kombinasjon med batterier og tavlepakke, til elektrisk motor for propeller.
Brenselcellene skal leveres av PowerCell, som inngikk intensjonsavtale med SEAM tidlig i februar i år.
Redusere klimautslipp
Hydrogenfergene skal redusere CO2-utslippet i Vestfjordsambandet med 26.500 tonn per år, tilsvarende 13.000 dieselbiler.
Fergene skal gå på minimum 85 prosent hydrogen, og maksimalt 15 prosent biodrivstoff.
– Dette er viktig klimateknologi som allerede er i bruk i norsk maritim sektor. For oss er det et viktig poeng at vi gjennom Vestfjorden bidrar til at teknologien videreutvikles og ytterligere kompetanse på dette området bygges i Norge, sier Torkildsen i Torghatten.
(Vilkår)