Verftet tapte 135 millioner på åtte år. Nå har de snudd trenden med ombygginger til eget rederi

Administrerende direktør og eier Hans Martin Gravdal i Fjellstrand mener at tålmodighet og viljen til å skyte inn penger i verftet har vært avgjørende for snuoperasjonen.

Fjellstrand verft i Hardanger.
Fjellstrand verft i Hardanger.Foto: Fjellstrand

– Du kan vel si at vi har flinke til å holde ut uten å stenge butikken. Det svinger veldig, og vi tapte mye i en del år. Nå har vi lyktes med å få inn en del store prosjekter. Det gir resultater, sier Gravdal til Kystens Næringsliv.

Familieeid ombygging

I perioden 2013 til og med 2020 hadde Fjellstrand et samlet, negativt årsresultat på drøyt 135 millioner kroner.

De to siste årene har verftet tjent 25,7 millioner. I 2022 leverte Fjellstrand et årsresultat på drøyt 17 millioner kroner, opp fra 8,7 millioner kroner året før.

Gjennom selskapet Cinius AS eier Hans Martin Gravdal og familien 100 prosent av verftet.

Også omsetningen har skutt i været de siste årene. Koronaåret 2020 var spesielt med lav aktivitet og kun 42 millioner i inntekter. Året før omsatte Fjellstand for 95 millioner. I fjor var omsetningen økt til 239,6 millioner.

Omleggingen kommer i stor grad som resultat av ombyggingsaktivitet.

– Vi har hatt flere oppdrag med ombygging av offshorefartøy som skal inn i oppdrag på havvind, sier Gravdal.

Lite nybygg

I fjor utførte verftet en større ombygging av PSV-en Norside Cetus, som ble utstyrt for havvindoppdrag. Overnattings- og kontormodul ble montert, ny kran og nytt gangveisystem kom på plass.

Batterisystem med en kapasitet på 1120 kW ble integrert og montert, i tillegg til en rekke andre modifiseringer.

– Nybyggaktivitet har det vært mindre av de siste årene. Her går mye utenlands. Lønns- og kostnadsnivået gjør det vanskelig å konkurrere på pris. Men med dagens lave kronekurs kan dette være i ferd med å løsne noe, sier Gravdal.

Startet havvindrederi

Norside Cetus var det tredje ombyggingsoppdraget Fjellstrand utførte for rederiet Norside Wind, som også er eid 100 prosent av Gravdal og familien gjennom Cinus AS.

Hans Martin Gravdal startet rederisatsingen for alvor i 2016, etter å ha blitt overbevist om at havvind ville bli stort og overta for et olje- og gassmarked som den gang var svært dårlig for offshorerederienes del.

Konseptet i rederiet har vært å kjøpe opp gamle skip og bygge dem om for nye oppdrag.

Etter at også olje- og gassmarkedet har tatt seg kraftig opp igjen med høye rater, er Gravdal usikker på om ombyggingstrenden vil fortsette like sterkt de kommende årene.

– Nå er det rift om fartøyene og kanskje ikke like aktuelt med ombygging, mener han.

De siste årene har også Norside Wind vært god butikk for Gravdal og familien. I 2020 og 2021 levert rederiet et samlet årsresultat på 22,5 millioner kroner.

Pioner på elektrisk

Verftet Fjellstrand var tidlig ute med satsing på grønne fartøy gjennom batteridrift.

Allerede for seks år siden leverte Gravdal og medarbeiderne den helelektriske ferjen Ampere til Norled og sambandet Lavik-Oppedal på Vestlandet.

– Oppdraget ga imidlertid ikke den effekten vi hadde håpet på. Vi fikk bygget én ferje til. Ellers har gikk det meste av den norske ferjebyggingen utenlands på grunn av kostnadsfokus, sier Gravdal.

Fjellstrand fikk også stor oppmerksomhet da de i 2022 leverte verdens første helelektriske hurtigbåt i ordinær passasjertrafikk, Medstraum, til kollektivselskapet Kolumbus og Rogaland fylkeskommune.

Båten hadde en prislapp på 110 millioner kroner. Gravdal håper at dette er et referanseprosjekt som skal bære frukter også fremover. Medstraum vant i november i fjor prisen for årets beste lokale miljøtiltak.

– Vi holder på med et prosjekt tilsvarende Medstraum. I tillegg ser vi at det kan åpne seg et marked for fartøy som skal installere batteri. Der har vi håp fremover, sier Gravdal.

(Copyright)
Publisert 15. June 2023, kl. 03.31Oppdatert 15. June 2023, kl. 04.42