Verftssjefens idé sparer store summer – og tid
Gjenbruk er in i dag. Verftsgruppen Green Yard startet allerede i 2018 – og gjør bokstavelig talt stor suksess.
– Dette er faktisk en satsing vi har holdt på med i seks år, sier Hans Jørgen Fedog til Kystens Næringsliv.
For deleier og verftsdirektøren var 2018 noe av et merkeår. Da kunne det gamle Flekkefjord Slip and Maskinverksted bli den første satsing ut i det nye Green Yard-konsernet.
I dag har Green Yard Feda i Kvinesdal selskap av Green Yard Kleven i Ulstein kommune.
90 prosent «avslag»
Det siste oppkjøpet ga samtidig rom for en innbringende attåtnæring, og noe av et hjertebarn for Fedog selv. Det skjer i tillegg til suksess rundt ombyggingsoppdrag og nybygg der de to verftene ofte jobber i tospann.
Stikkord er brukt – og selvfølgelig med helt andre størrelser enn det tenåringer i vintageklær kan drømme om. Om de hadde drømt om hovedmotorer, akslinger, elektronikk og stål er en annen sak.
– Vi tjener penger, sier Fedog.
Det gjør også kundene, som kan spare innpå 90 prosent av kostnadene ved nykjøp.
– I dag selger vi brukt utstyr på begge verftslokasjoner, og har en dedikert selger begge plasser. Og ja, det har generert verftsaktivitet for oss.
Tjener godt
Tjene penger gjør både kundene og Green Yard på «bruktbutikken». Men hvor mye penger, eller hvor mange tonn som reddes fra skraphaugen er han ikke helt sikker på.
– Nei, der mangler jeg oversikt. Vi tjener for all del penger, ellers hadde vi ikke gjort dette. Rapportering er for øvrig et område vi er i ferd med å bli bedre på. Prosjekt på gang!
– Det er en annen sak. Vi er svært nøye på å ha all dokumentasjon på plass. I noen tilfeller har vi måttet resertifisere, men vanligvis følger alt med.
Kutter i leveringstid
For bransjen handler det ikke bare om pris, men også om ledetid.
Et viktig ord i en tradisjonell pressbransje.
– Det er flere oppdrag vi har fått rett og slett fordi vi kunne skaffe utstyr på kort varsel.
– Nei, vi har nettverk på leverandører i hele verden, både på brukt og nytt utstyr.
Egne oppdrag, kansellerte prosjekter og ikke minst nettverket sørger for en stabil strøm av boligmoduler, daviter, overbygg fra hoggeprosjekt, innredningsplater, takpanel og møbler.
– You name it. Kraner er det også stor etterspørsel på, sier verftssjefen.
Kystens Næringsliv har tidligere skrevet om den norske marinekranen som på kort varsel ble levert brukt fra Midtøsten:
Stadig lenger leveringstider gjør at rederne ikke har tålmodighet til å vente 18 måneder på nytt utstyr.
– Rederne har generelt ikke tid til å vente. De som bygger om fartøy har store problemer med å finne kraner, sa Green Yards salgssjef Karl Johan Barstad den gangen.
Barstad forteller om bakgrunnen for det lukrative bruktmarkedet i utlandet.
– Mens vi opplever stor etterspørsel og lange leveringstider i Norge, er det samtidig en del kansellerte prosjekter i Østen. Det gir tilgang på eksempelvis kraner og annet dekksmateriell. Det er svært bra at denne cirka ti år gamle kranen ble gjort tilgjengelig.
Full overhaling
Utstyret blir nøye gjennomgått av Green Yard. Fedog forsikrer at det er fullverdig vare som sendes ut.
– Kranene blir som nye, med nye hydraulikkslanger, lagre også videre. Veldig mye av tonnasjen fra offshore er fullt brukendes, det er bare det at markedet har manglet.
Og, som bedriften selv poengterer, «i tillegg blir miljøet spart for frakt og produksjon av nye deler. Dette er sirkulærøkonomi og i tråd med FN bærekraftsmål 12.5».
Det ligger kanskje i navnet, men Fedog understreker at Green Yard har en svært uttalt grønn profil.
– En ting er at kunden sparer tid og penger, men det vi gjør på miljøavtrykk legges merke til. Dette er ren vinn-vinn.
– Vi har fått kunder som i utgangspunktet ikke har vært veldig opptatt av miljø og klima, men som nå har blitt flinkere på det.
(Vilkår)