– For sakte og i feil retning

– Det skuffende å se at det ikke er avsatt midler for et forpliktende klimapartnerskap med den maritime næringen, kommenterer Kystrederiene til dagens framleggelse av statsbudsjettet.

Kystrederiene Tor Arne Borge er administrerende direktør for Kystrederiene.
Kystrederiene Tor Arne Borge er administrerende direktør for Kystrederiene.Foto: Simon Øverås/Kystrederiene

I forbindelse med framlagt statsbudsjett for 2025, er det flere punkter som vil kunne ha en negativ betydning for den maritime næringen i Norge, skriver administrerende direktør i Kystrederiene, Tor Arne Borge.

Regjeringen legger igjen til rette for en nedgang i veibruksavgiften, denne gangen på hele 10 prosent!
Samtidig øker CO-2 avgiften for mineralolje i skipsfarten med 19,6 prosent.

Med dette viser regjeringen at deres ambisjoner for godsoverføring fra vei til sjø bare er et luftslott.

Våre medlemmer er gjerne med på den grønne omstillingen, men da må det legges til rette for likeverdige konkurransevilkår for godstransport, noe regjeringen torpederer med dette forslaget.

Dette står i direkte motstykke til stortingsflertallets klare målsetting om å satse mer på sjøtransport.

Videre favoriserer Regjeringen utenlandske aktører ved å innføre en dobbeltbeskatning på CO₂-utslipp gjennom både EU’s ETS kvoteavgift og en særnorsk CO₂-avgift. Dette vil ironisk nok gjøre det mer økonomisk attraktivt for utenlandske skip å operere i våre farvann.

Sjøtransporten taper igjen mot veitrafikk, ettersom veitrafikken atter en gang blir kompensert for CO₂-beskatninger gjennom en redusert trafikksikringsavgift.

Kystrederiene registrerer en minimal økning på tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk fra 220.000 til 225.500.

Det er positivt etter flere år med lovnader om å styrke tilskuddsordningen nå endelig øker bevilgningen, men for å opprettholde konkurranseevnen til kystfarten, er det svært viktig at denne summen økes ytterligere.

På skattefronten er Kystrederiene tilfreds med at det ikke foreslås endringer i rederiskatteordningen.

Det er essensielt at begrepet «utseilt distanse» framover praktiseres i tråd med det som ble notifisert til ESA i 2017 og ikke skattemyndighetenes prinsipputtalelse fra 2019.

Avslutningsvis er det skuffende å se at det ikke er avsatt midler for et forpliktende klimapartnerskap med den maritime næringen.

Dette legger en skygge av usikkerhet over et så viktig initiativ.

Statsbudsjettet kommer heller ikke med en avklaring om bruk av EU-ETS kvoteinntekter. Disse inntektene går i EU tilbake til næringen, mens Norge ikke bevilger dette til klimatiltak fir skipsfarten».

Kystrederiene vil gå videre inn på det foreslåtte statsbudsjettet for å analyse hvilken effekt øvrige budsjettposter har for norsk nærskipsfart.

(Vilkår)
Publisert 7. October 2024, kl. 10.05Oppdatert 7. October 2024, kl. 10.08