– Hjemmelen til å fjerne russerkapteinene finnes
Myndighetene kan stanse praksisen med russiske kapteiner på norske fartøy, mener Sjømannsforbundets advokat.
I Norsk Sjømannsforbunds høringssvar 15. april i år til Justisdepartementets omfattende høring om arbeidsplikt i krig, stilte forbundet seg kritisk til disse dispensasjonene. Vi viste også til at det kun er norsk kaptein på om lag 200 av NIS-flåtens cirka 730 skip, til tross for at hovedregelen i forskrift er norsk kaptein.
Sjømannsforbundet stilte spørsmål om Norge i en kritisk situasjon kan regne med å få kontroll over den norske flåten med en slik praksis.
I den samme høringen uttalte også Sjøfartsdirektoratet i sitt høringssvar (datert 9. mars) at det ikke er gitt hvor lojaliteten til utenlandske sjøfolk vil ligge i krig: Vil den ligge hos Norge som flaggstat, eller til sitt hjemland? Direktoratet påpekte også helt korrekt at høringsnotatet fra Justisdepartementet ikke «diskuterer sikkerhetshensyn ved å bruke andre lands borgere» på norske skip.
I en artikkel i Aftenposten 29.5.2024 er en rekke politikere på Stortinget med rette kritiske til praksisen med å gi dispensasjon til statsborgere som utgjør en alvorlig sikkerhetstrussel mot Norge. Samme dag fremmet FrP et Dok. 8-forslag om at Stortinget skal pålegge regjeringen «å stanse muligheten for å gi dispensasjoner fra nasjonalitetskravet fra land som utgjør en sikkerhetsrisiko for Norge».
I artikkelen fra 27.5 uttalte Sjøfartsdirektoratet (ved kommunikasjonsdirektør Dag Inge Aarhus) at Sjøfartsdirektoratet ikke har «hjemmel til ikke å innvilge en dispensasjon hvis kravene i regelverket er oppfylt», noe som kan oppfattes som at direktoratet ikke har hjemmel til å stanse dispensasjonene til blant annet russiske og kinesiske kapteiner.
Å sikre norsk kontroll over norske skip i en sikkerhetspolitisk krise eller krig, er klart et «beredskapshensyn» som vil være saklig å legge vekt på ved behandlingen av dispensasjonssøknader. Her vil søkerens statsborgerskap være relevant. Praksisen som over mange år er blitt utviklet med å systematisk innvilge dispensasjoner fra hovedregelen om norsk/EØS kaptein, er det etter mitt syn klart hjemmel til å endre i eksisterende regelverk. Denne praksisendringen bør foretas umiddelbart.
Hva er et godt innlegg? Her er noen tips.