– Myndighetenes løsning holder ikke vann
Forslaget fra regjeringen er gjennomhullet, mener Jan Nilsen.
I mange år har sjøfolk i og utenfor forbund, loser og Facebook-gruppen Norske Sjøfolks Fremtid tatt opp problemet med at offiserer fra land utenom Nato har fått kommando over norske skip, og at de fritt kan seile på norskekysten med farledsbevis.
Dette er noe sjømannsforbundene og andre har advart sterkt mot – så langt til døve ører fra myndighetene.
Endring for kapteiner
Regjeringen går nå ut med en instruks om at en skal følge regelverket som sier at norske NIS-skip skal bemannes med kapteiner fra Norge eller EØS.
Til tross for hva som står i regelverket har myndighetene i utstrakt grad gitt dispensasjoner til kapteiner utenfor Nato. Bare i 2023 ble det gitt 112 dispensasjoner til russiske kapteiner. I dag har handelsflåten flere hundre skipsførere utenfor Europa.
Bakgrunnen for at myndighetene nå ser det vi norske sjøfolk har advart mot i mange år, er sikkerhetssituasjonen i Europa.
Norsk sjømannsforbund etterlyser en bemanningsplan i en eventuell krisesituasjon eller krig, og Norsk sjøoffisersforbund etterlyser restriksjoner på den utstrakte bruken av å gi dispensasjoner til skipsførere fra land utenom Nato.
Samme sak
Som sjømann, fagforeningsmann og forkjemper for norske sjøfolk i kampen mot sosial dumping i norsk farvann har jeg tatt opp sjøfolks rettigheter gjennom innlegg i sosiale medier og i andre medier i flere år.
Det å sikre norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann og på norsk sektor og å sikre vår sårbare kyst og våre naturressurser er etter min mening samme sak.
Uten norske sjøfolk som kjenner kysten og som har et personlig forhold til den kan vi ikke forvente at sjøfolk hjemmehørende i et land som er i konflikt med Nato, kommer fra andre siden av kloden og tjener en brøkdel av det vi tjener, vil ofre livet får å sikre vår kyst og vårt land i en krigssituasjon.
Skal vi ha norske sjøfolk som kan drifte norske skip i en krise- eller krigssituasjon, må de ha lønns- og arbeidsvilkår som gjør det mulig å bo og arbeide i Norge. De må ha kompetanse og kjenne norske farvann, og må ville kjempe for vår frihet.
Ikke vanntett
Nåværende regjering vil innføre norske lønns- og arbeidsvilkår. ESA, som er kontrollorganet i EØS, er uenig. Forslaget som er lagt frem er langt fra vanntett, og det samme er instruksen om å ha skipsførere fra EØS-land.
Regjering og storting bør lytte til de innspill og høringssvar de har fått fra norske sjøfolk og deres organisasjoner, og de bør ta sitt ansvar for norsk sikkerhetspolitikk og lytte til de krav som vi fremlegger.
Behandlingen som norske krigsseilere fikk etter krigen, har gitt oss en lærdom. Derfor setter vi nå krav. Og norske politikere bør ikke ta oss for gitt. De bør nå lære av sine feil, og rette opp den sikkerhetspolitiske situasjonen de har satt oss i – og lytte mindre til de som er mer opptatt av kortsiktig inntjening.
Hold på kompetansen
Det gjør de best ved å beholde norsk kompetanse i alle departement om bord, ved å innføre en lovendring gjennom norske lønns- og arbeidsvilkår og som treffer der den skal, og ikke en ordning som er så gjennomhullet og mangelfull som det forslaget de la frem i vår.
Hvis regjeringen mener alvor, bør vi alle bli hørt.
Situasjonen vi har nå i Europa viser klart og tydelig at det haster. Det bør politikere på begge sider i politikken ta til seg og handle ut ifra.
Stortingsvalget neste år er det viktigste valget sett i lys av den sikkerhetspolitiske situasjonen i Europa på mange år. Ikke siden 30-tallet har hvem som sitter i regjering og storting vært så viktig som nå.
Hva er et godt innlegg? Her er noen tips.