80 milliarder grunner til å satse i Norge

Offentlige anskaffelser må brukes til å bygge opp hjemmemarkedet, mener forfatterne av dette innlegget.

80 milliarder grunner til å satse i Norge
Illustrasjonsfoto: Ketil Svendsen
Dette er et debattinnlegg. Det gir uttrykk for skribentenes holdning.
Den norske maritime flåten regnes i dag som den femte mest verdifulle i verden. Hvis norsk sjøfart og verftsindustri skal fortsette å være verdensledende og gi grunnlag for å bo og drive næringsvirksomhet over hele landet, må vi se mulighetene som ligger i offentlige anskaffelser og bruke det til å skape et stort og forutsigbart hjemmemarked for bedriftene.
Ingebjørg Harto er daglig leder i Leverandørutviklingsprogrammet (LUP).Foto: Privat

De neste årene skal det offentlige bruke 80 milliarder til innkjøp i maritim sektor. Bare blant de syv største kystnære fylkeskommunene i Norge, vil det innen 2030 være behov for å kunngjøre anskaffelser til over 80 samband.

Fylkeskommunene som skal lyse ut flest grønne anskaffelser i maritim sektor, er Nordland, Vestland og Møre og Romsdal. Til sammen skal disse tre fylkeskommunene lyse ut 113 anskaffelser. Her ligger det mange muligheter innen fartøy, teknologi og infrastruktur.

Få internasjonale markeder

Den norske maritime industrien er verdensledende på sitt felt, og spesielt innen teknologiutvikling og innovasjonsevne. Per i dag har vi få internasjonale markeder for mye av den teknologien som er utviklet i Norge, men teknologien er viktig i Norge og etterspørselen er økende internasjonalt.

Frode Hevrøy er driftsdirektør i Norled.Foto: Privat

Det offentlige spiller en særlig viktig rolle i å etterspørre innovative anskaffelser som bidrar til å styrke hjemmemarkedet ved å få bygget og testet ny teknologi. Et godt hjemmemarked bekrefter kvaliteten og sikrer stabilitet, og ved å etterspørre fremtidsrettede løsninger i dag tilrettelegger vi for eksport i fremtiden.

Tillit og dialog

Kjernen i innovative anskaffelser er at innkjøper og industrien utforsker ulike løsninger på oppdragsgivers behov, før selve anbudsprosessen starter. På den måten får leverandøren friere rammer til å løse behovet. Med en åpen tilnærming legger man til rette for innovasjon og nytenkning som i første omgang kommer det konkrete prosjektet til gode.

Silje Smådal er salgssjef i Tersan Havyard.Foto: Havyard Leirvik

Den første helelektriske og utslippsfrie fergen i verden ble sjøsatt i Norge i 2015 som et resultat av et godt samarbeid gjennom en innovativ anskaffelsesprosess med Statens vegvesen som oppdragsgiver, Norled som operatør og et større leverandørnettverk.

Dialog er essensielt i denne prosessen, for å sikre at behov og teknologi finner sammen tidlig. Begynner dialogen for sent, vil man raskt kunne miste verdifulle elementer som burde vært hensyntatt.

Tillitsbasert dialog og samarbeid mellom det offentlige, bransjen og små bedrifter som er lokalisert i distriktene, gir maritim sektor stor fleksibilitet og mulighet til å raskt iverksette løsninger. Det er mye takket være dette unike samarbeidet at Norge har beholdt posisjonen som en viktig maritim nasjon.

Stål Heggelund er bransjesjef i Maritim bransjeforening og Havbruksleverandørene (Norsk Industri).Foto: Norsk Industri

For å beholde denne posisjonen også i fremtiden, må vi se på de mulighetene som ligger i offentlige anskaffelser og bruke det til å oppnå den utviklingen vi ønsker for samfunnet.

Ønsker tett samarbeid

Vårt mål er å inspirere de som bestemmer hvordan de offentlige anskaffelsene skal løses, til å se potensialet som ligger i innovative offentlige anskaffelser og hvilke positive ringvirkninger det kan få for hele den nasjonale verdikjeden.

Vi må se på hva vi kan skape sammen gjennom dialog, for det er gjennom god kommunikasjon at vi legger til rette for innovasjon og nyttige løsninger som kommer Norge til gode.

De beste løsningene blir til i et tett samarbeid mellom oppdragsgiver, leverandør og operatør. Mulighetene og verktøyene ligger klare, og alt ligger til rette for at de i staten, fylkeskommunen og kommunene som skal kjøpe fartøy, teknologi, infrastruktur og til havner for 80 milliarder de neste årene, kan lykkes med å gå sammen med bransjen om dette.

SI DIN MENING! Vi vil gjerne at du skal bidra med din mening. Send ditt innlegg til redaksjonen@kystens.no
Hva er et godt innlegg? Her er noen tips.

(Copyright)
Publisert 31. October 2024, kl. 07.47Oppdatert 1. November 2024, kl. 09.56
Maritim BransjeforeningLeverandørutviklingsprogrammet NorledTersan HavyardNorsk Industri