Derfor får du Kystens Næringsliv

Kommentar: Maritim næring er en bærebjelke i fremtids-Norge. Industrien skal ta oss gjennom det grønne skiftet, og sikre at Norge også i fremtiden er en teknologisk stormakt. Derfor fortjener bransjen bedre journalistikk.

Gjengen bak Kystens Næringsliv. Utviklingsredaktør Kjersti Kvile (t.v), sjefredaktør Øystein Hage, Katrine Nordanger Mjelde, Ketil Svendsen, redaksjonssjef Stig Erik Elliott og prosjektleder Trond Roger Nydal.
Gjengen bak Kystens Næringsliv. Utviklingsredaktør Kjersti Kvile (t.v), sjefredaktør Øystein Hage, Katrine Nordanger Mjelde, Ketil Svendsen, redaksjonssjef Stig Erik Elliott og prosjektleder Trond Roger Nydal.Foto: Lena Knutli

Kjære leser! Velkommen til vår nye næringslivspublikasjon, Kystens Næringsliv. Dette nyhetsnettstedet skal dekke leverandørindustrien, teknologibedriftene og verftene på kysten. Bransjen består i dag av 16.000 små og mellomstore selskaper. Sammen sysselsetter de rundt 85.000 mennesker. Gjennom Kystens Næringsliv setter vi søkelyset på det som skjer i den maritime delen av den blå havøkonomien.

Ansvarlig redaktør Øystein Hage, Kystens Næringsliv, Fiskeribladet og IntraFish.

Fornybar energi

Norge står midt i det grønne skiftet. Tidligere statsminister Erna Solberg (H) sa en gang at Norges fremtid ligger i havet. Den grønne, maritime industrien er av konsulentselskapet McKinsey utpekt som en av Norges ti viktigste fremtidsnæringer.

Vi skal fra fossil til fornybar energi. Havvind skal bidra i kampen for å løse energikrisen. Batteri- og hydrogenproduksjon skal bygges opp. Og om ikke lenge vil Norge satse stort på mineralutvinning på havbunnen. Mye av dette skal utvikles ved hjelp av norske bedrifter og norsk teknologi.

Behovet for arbeidskraft i kystnæringene er derfor stort. Shipping, verftsindustri, leverandørindustri og offshorevirksomhet er tett sammensveiset. Det grønne skiftet fører til enda mer overlapping mellom disse næringene.

Det er utrolig mange spennende prosjekter, personer og bedrifter som aldri omtales i de ordinære mediene. Kystens Næringsliv skal lage journalistikk på alt dette. Vi skal gi innsikt i forretningsmuligheter, omstilling, rekrutteringsbehov og belyse konsekvensene av rammevilkårene bransjen må forholde seg til. Vi skal selvsagt også følge pengene.

På den måten skal vi være lim og lupe i maritim næring, en bransje som vil stå helt sentralt i utviklingen av fremtids-Norge.

En blå familie

NHST Media Group har til alle tider dekket det som skjer på havet. Først fra 1889 gjennom Norges Handels og Sjøfartstidende, senere gjennom Dagens Næringsliv. Der har vi fulgt næringslivet, pengene og politikken. Fiskeribladet og IntraFish har vært tett på fiskeri og havbruk. Gjennom publikasjonene Upstream, TradeWinds, Recharge og Europower har vi dekket olje, gass, shipping og energi. Nylig etablerte vi også Hydrogen Insight.

Det eneste området vi ikke har vært tett på er den maritime bransjen. Nå har vi imidlertid fått på plass et sterkt redaksjonelt team som kjenner bransjen, kysten og kan næringslivsjournalistikk. Samtidig kan vi trekke veksler på den enorme kompetansen i DN og de øvrige publikasjonene i konsernet.

Hovedkontoret til Kystens Næringsliv er i Bergen, tett knyttet til redaksjonene både i IntraFish og Fiskeribladet. Vi har likevel et mål om å speile hele landet. Norge fortjener nemlig bedre og mer journalistikk rundt det maritime eventyret. Vi håper du blir med oss på denne reisen.

(Copyright)
Publisert 9. November 2022, kl. 04.59Oppdatert 9. November 2022, kl. 13.55