Et ønske står høyt på listen om bord

Han ønsker et langt sterkere «byssedepartement». Det krever endringer.

Byssa.
Byssa.Illustrasjonsfoto: Einar Lindbæk
Dette er et debattinnlegg. Det gir uttrykk for skribentenes holdning.

På båter rundt om i verden er det en viktig, men ofte undervurdert rolle som utføres av kokker med administrativt ansvar (kokk m/adm.).

Tung byrde alene

Disse enkeltpersonene er alene i byssen og har ansvar for en imponerende liste med oppgaver, fra matlaging og bestilling til regnskap og renhold. I tillegg til å sjonglere med alle disse ansvarsområdene, blir de også ofte forventet å ta seg av renhold av fellesarealer og vaskeriet.

I dag er båtene større og arealene store og ofte i flere etasjer og det er en tung byrde for en person å bære alene. I mange tilfeller så rekker ikke arbeidsdagen til kokken til alle oppgavene så ofte må det jobbes overtid. Dette går utover den lovpålagte hviletiden og er ikke en løsning som ønskes.

Anerkjent fag

Renhold er nå anerkjent som et fagbrevyrke, og det er på tide å anerkjenne dette i våres segmenter også. Å forvente at en kokk uten relevant utdanning og opplæring i renholds faget skal ta seg av renholdet, i tillegg til de andre ansvarsområdene, er urettferdig og upraktisk.

Denne uholdbare situasjonen fører ofte til sykmeldinger og frafall blant kokker som rett og slett blir utslitt av den massive arbeidsmengden.

Byssa.Illustrasjonsfoto

På en båt med 14–16 personer er det kun kokken som arbeider alene. Andre stillinger har kolleger å støtte seg på. Dette skaper ikke bare en ubalansert arbeidsfordeling, men det skaper også et dårlig psykososialt miljø. Det er på høy tid at vi erkjenner behovet for endring.

Bort med «kokk m/adm.»

I 2024 er det på tide for Norsk Rederiforbund og Sjømannsorganisasjonene å komme til enighet om å fjerne tittelen «kokk m/adm.» og gi kokken tittelen som han er lønnet som, nemlig forpleiningssjef. Og ansette forpleiningsassistent.

Dette vil ikke bare styrke byssedepartementet ved å innføre et kollegialt miljø, men det vil også gjøre det mer attraktivt å hyre unge kokker som ønsker en karriere til sjøs.

For å oppnå et skikkelig arbeidsmiljø for kokken er det på tide å revidere den gamle oppfatningen om at det bare handler om matlaging. Forpleiningsassistenten vil kunne frigjøre kokken fra oppgaver som renhold, slik at de kan fokusere på å levere sunn og hjemmelaget mat til mannskapet og sikre et trivelig og sunt miljø om bord.

Det er på tide å gi kokkene den støtten de fortjener, og dette starter med å anerkjenne behovet for forpleiningsassistenter.

John Morten Engeseth,
forpleiningssjef
SI DIN MENING! Vi vil gjerne at du skal bidra med din mening. Send ditt innlegg til redaksjonen@kystens.no
Hva er et godt innlegg? Her er noen tips.
(Copyright)
Publisert 29. April 2024, kl. 08.04Oppdatert 29. April 2024, kl. 08.07