Har 1,7 milliarder i ordrereserve. Nå bytter verftet navn.
Havyard Leirvik ble i fjor solgt ut av landet. Nå forsvinner stedsnavnet – men ikke tilhørighet og lokale samarbeid, lover verftssjefen.
– Tersan har vært et veldig heldig eierskap for oss, sier administrerende direktør Tor Leif Mongstad i Havyard Leirvik.
I februar kunne Kystens Næringsliv fortelle om 1,5 milliarder i byggordre.
– Et halvt år inn har vi nå 1,7 milliarder, og med langsiktige perspektiv inn i 2026.
Navnet Havyard Leirvik er imidlertid bare på papiret. Utad skal eierskapet fra det tyrkiske Tersan-konsernet etter 1. juni gjenspeiles i et nytt navn: Tersan Havyard.
Solgt til Tyrkia
Etter et katastrofeår i 2019, klarte Havyard Leirvik å bli gjeldfri i 2022, for deretter å møte et 2023 med ordretørke i næringen. I november i fjor slapp det da Eqva-eide konsernet nyheten om at det tradisjonsrike verftet ble solgt til tyrkiske eiere.
Transaksjonen ble gjennomført ved 100 prosent salg av Eqvas aksjer i Havyard Leirvik Holding AS, som inkluderer datterselskapene Havyard Leirvik AS og Havyard Leirvik Eiendom AS. Transaksjonens ble oppgjort ved 30 millioner norske kroner i kontantvederlag.
– Det er et svært anerkjent selskap med godt omdømme i internasjonal skipsfart og maritime kretser, og som har en klar ambisjon om å styrke sin posisjon ytterligere i Nord-Europa med Havyard Leirvik som drivkraft, sa Tor Leif Mongstad den gangen.
Siden den tid har verftet satset ikke bare som service- og reparasjonsverft, men også som nybyggverft.
Villige til å satse
Et halvt år etter at Eqva solgte unna blant annet hjørnestensbedriften i Leirvik i Sognefjorden, har verftssjefen bare lovord å si.
– Tersan har vært villige til å satse på verftet, og gjort det mulig med en strategi der vi gjør oss mer konkurransedyktige i flere segment. Det gir oss langt større sikkerhet, og vi merker at vi er blitt mer interessante i markedet.
– Det har ikke endret seg overfor underleverandører og hvordan vi ellers har operert. Vi er en selvstendig enhet ut over at vi rapporterer til Tyrkia. Tersan er skrogleverandøren vår, men vi opererer fritt med hensyn til å velge utstyr og benytte oss av den maritime klyngen i Norge.
Den kanskje særnorske hjørnestenstanken gjør seg også gjeldende i presseskrivet i forbindelse med navnebyttet:
– Mange har nære tilknytninger til verftet enten ved å være direkte ansatt eller gjennom andre familiære eller profesjonelle relasjoner. Det er derfor viktig å skape en trygghet for aktiviteten og vise at vi er konkurransedyktige i et krevende marked, sier Mongstad der.
Viktig med industriell eier
Overfor Kystens næringsliv utelukker ikke Mongstad at et norsk konsern kunne ha gjort det samme oppkjøpet. Men:
– Det viktige er at dette var en industriell aktør. Hvor mange industrielle aktører har vi som er villige å utvikle verftet basert på en sikker fremtidig inntjening med flere ben å stå på?
Mongstad trekker også frem medarbeidere og ansatte når han trekker linjer framover.
– Verftet er inne i en god trend, med gode og tilstrekkelig store oppdrag til å holde god drift framover. Takket være den lojaliteten og fleksibiliteten de ansatte har vist oss, kan vi nå med trygghet bygge oss opp til det nivået vi må ha for å kunne håndtere den planlagte og solgte nybyggingsaktiviteten.
Og den er i god driv.