Innleie-ja: Store konsekvenser for maritim bransje
Staten Norge risikerer å måtte gå tilbake på forbudet de har gitt, og åpne opp for innleie fra bemanningsforetak. Det er gode nyheter for maritim bransje.
Norge valgte i fjor å nekte bedrifter å leie inn personell fra bemanningsforetak.
En viktig begrunnelse var å hindre innleie til byggeplasser i Oslo.
Dette er Efta-domstolen
Efta-domstolen har samme type funksjoner overfor EØS/Efta-landene som EU-domstolen har overfor EU-landene. Efta-domstolen legger i sine vurderinger stor vekt på rettspraksis fra EU-domstolen.
EØS-avtalen bygger på prinsippet om rettslig homogenitet i hele EØS-området, og det er sjelden at det foreligger forskjeller i vurderingene fra de to domstolene.
Den nasjonale domstolen kan be om Efta-domstolens fortolkning av en bestemmelse i EØS-avtalen. Efta-domstolen avgir da en rådgivende uttalelse. Denne uttalelsen er ikke rettslig bindende for den nasjonale domstolen, slik EU-domstolens avgjørelser er.
Denne forskjellen behøver imidlertid ikke være så stor i praksis fordi en må regne med at en nasjonal domstol som har reist spørsmål, vil rette seg etter svaret.
Misbruk av innleid arbeidskraft på byggeplasser i Oslo har ført til at oppdrettsanlegg og bedrifter i fiskerinæringen, langt unna hovedstaden, også rammes.
Til sak
For kystnæringer som oppdrettsanlegg, verft og fiskeribedrifter, med store sesongvariasjoner og som ligger langt unna byene, går dette hardt utover deres mulighet til god og lønnsom drift.
Bemanningsforetakene hevder at de nye restriksjonene utgjør en ulovlig begrensning på tjenestefriheten, etableringsretten og den frie bevegeligheten for arbeidstakere.
Tjenestefriheten gjelder kun dersom det foreligger et grenseoverskridende element. Dette kan være tilfelle dersom tjenester leveres fra utlandet, men ikke nødvendigvis når både tjenesteleverandør og mottaker er etablert i Norge.
Forfordeling av EØS-arbeidstakere
Tiltakene kan innebære indirekte forskjellsbehandling av arbeidstakere fra andre EØS-stater dersom de påvirkes mer negativt enn norske arbeidstakere.
Forbudet mot innleie fra bemanningsforetak kan hindre fri etablering for selskaper fra andre EØS-stater, som påvirker deres mulighet til å drive virksomhet i Norge.
For mange selskaper er dette særlig aktuelt ved bruk av arbeidskraft fra Polen og andre EØS land.
EFTA-domstolen understreket at restriksjoner kun kan aksepteres dersom de er begrunnet i tvingende allmenne hensyn, som arbeidstakervern eller helse og sikkerhet.
Videre må tiltakene være nødvendige og proporsjonale, altså ikke strengere enn nødvendig for å nå målene.
Sak i tingretten
Den norske staten må derfor bevise at lovendringene virkelig fremmer direkte ansettelser uten å gå lenger enn det som kreves.
Den endelige avgjørelsen ligger nå hos Oslo tingrett, som må vurdere om de særnorske begrensningene for innleie, er forenlige med EØS-retten.
Utfallet kan få betydelige konsekvenser, ikke bare for kystnæringen i Norge, men også for hvordan andre EØS-stater håndterer liknende reguleringer. Staten Norge kan da risikere å måtte gå tilbake på forbudet de har gitt og dermed åpne opp for innleie fra bemanningsforetak.
EØS-presedens
Øvrige EØS-land vil da måtte innrette seg slik at de ikke kan innføre et forbud mot innleie fra bemanningsforetak.