Kan vinne på å gjøre ansvarlighet og bærekraft til et konkurransefortrinn
Siri Engesaeth, tidligere leder Bellona og i dag administrerende direktør i programvareselskapet Factlines, trekker frem tre viktige punkt norske leverandører bør legge seg på hjertet.
Åpenhetsloven og bærekraftskrav blir trukket frem som en mulighet.
Skal norsk maritim næring lykkes med å vinne kontrakter på det grunnlag er det tre viktige punkter:
- Balansere sylskarpt på det som er skikkelighet og bærekraft, og å ikke på ende ned i proteksjonisme.
- Kunne dokumentere at de produserer med ansvarlighet i sourcing og leverandørkjede.
- Ta opp kampen med de som ikke gjør det.
Det som teller er faktisk dokumentasjon: Har du kommunisert med leverandørkjeden din? Ledelsen i selskapene du kjøper fra? Kjenner de til kravene i FN global compact og gjør de aktsomhetsvurderinger slik OECD har definert de skal gjøre? Dof som eksempel gjør det. Hver gang de tar inn en ny leverandør.
Det står det respekt av.
Si din mening!
Vi vil gjerne at du skal bidra med din mening. Send ditt innlegg til redaksjonen@kystens.no
Hva er et godt innlegg? Her er noen tips.
Gjør ansvarlighet og bærekraft til et konkurransefortrinn. Det kan virksomheten vinne på både nå og fremover.