Sjøoffiserene krever tre strakstiltak - og norsk mannskap

– Veien til en robust totalberedskap går gjennom norske sjøfolk og en sterk norskkontrollert flåte. Situasjonen i dag er at rederier henter kapteiner og personell med bakgrunn fra autoritære regimer, sier lederen i Norsk Sjøoffisersforbund.

Hans Sande, administrerende direktør i Norsk Sjøoffisersforbund. .
Hans Sande, administrerende direktør i Norsk Sjøoffisersforbund. .Foto: Norsk Sjøoffisersforbund
Dette er et debattinnlegg. Det gir uttrykk for skribentenes holdning.

Som maritime ledere står vi daglig i frontlinjen for den sivile totalberedskapen.

Da vi sist uke avholdt landsmøte, var det med et alvorlig bakteppe vi vedtok en resolusjon om å sikre en robust maritim beredskap.

Det er etter vårt syn tre strakstiltak myndighetene og næringen må komme sammen om:
  • Sikkerhetsvurderinger knyttet til NIS-loven.
  • Sikre navigasjonssystemer.
  • Viderutvikle Notraship.

Under stadig mer krevende geopolitiske forhold haster det å etablere en totalberedskap som gjenspeiler et sammensatt globalt trusselbilde.

Maritim transport er i stor grad avhengig av satellittbaserte navigasjonssystemer, som er utsatt for bortfall, jamming og spoofing.

Hans Sande

Selv om Norge er en liten økonomi, er vi en maritim stormakt med en langstrakt kystlinje med unike naturressurser og et verdensledende næringsliv.

Vi har imidlertid etterslep på infrastruktur knyttet til beredskap i alle sektorer.

For Norge som en havnasjon er det avgjørende for oss og våre allierte at vi tar et umiddelbart ansvar for å sikre vår langstrakte kyst og våre havområder.

Veien til en robust totalberedskap går gjennom norske sjøfolk og en sterk norskkontrollert flåte. Situasjonen i dag er at rederier henter kapteiner og personell med bakgrunn fra autoritære regimer.

Løsningen ligger i å sikre stabile og langsiktige rammevilkår for norske sjøfolk, men som et strakstiltak må myndighetene gjøre konkrete sikkerhetsvurderinger knyttet til unntaksbestemmelsen om nasjonalitetskrav i NIS-loven og unntak fra losplikten.

Les også planene for norske verft:

Maritim transport er i stor grad avhengig av satellittbaserte navigasjonssystemer, som er utsatt for bortfall, jamming og spoofing.

Det utgjør en stor risiko med et omfattende skadepotensial dersom et fartøy mister helt eller delvis kontroll over eget navigasjonssystem.

Det er nødvendig med implementering av sikkerhetstiltak for å sikre at systemene er tilstrekkelig beskyttet mot fiendtlig aktivitet.

Nortraship var av avgjørende betydning under andre verdenskrig og spiller fortsatt en essensiell rolle i dagens totalberedskap.

Ordningen må imidlertid videreutvikles for å svare på dagens beredskaps- og trusselbilde.

Et tilstrekkelig antall fartøy må til enhver tid være under norsk kontroll hva gjelder eierskap, flagg og mannskap, for å sikre tilstrekkelig mobiliseringsevne og suverenitet.

SI DIN MENING. Vi vil gjerne at du skal bidra med din mening. Send ditt innlegg til redaksjonen@kystens.no
Hva er et godt innlegg? Her er noen tips.
(Copyright)
Publisert 17. September 2024, kl. 09.01Oppdatert 17. September 2024, kl. 09.21
Norsk SjømannsforbundHans Sande