Det er fylkesadministrasjonen i Møre og Romsdal fylke som i sin saksinnstilling til politikerne i samferdselsutvalget sier nei til båtruten. Denne har vært ett av de viktige argumentene for å bygge Stad skipstunnel.

– Ikke håndterbart

– Et nytt fylkeskryssende tilbud er ikke håndterbart innenfor dagens økonomiske situasjon. Nytten av tilbudet, med maksimalt 200 reisende per dag fordelt på tre avganger i hver retning, står ikke i forhold til kostnadene som fylkeskommunene tar på seg, skriver fungerende fylkeskommunedirektør Gunn Randi Seime i innstillingen til samferdselsutvalget.

Stad skipstunnel

  • Stad skipstunnel vil bli verdens første skipstunnel og har en estimert byggekostnad på cirka tre milliarder kroner.
  • Tunnelen skal være 1700 meter lang, med seilingshøyde på 37 meter, seilingsbredde på 26,5 meter og dybde på 12 meter.
  • Rundt 7,5 million tonn med fjell skal sprenges under byggingen.
  • Tunnelen kan ta skip i overkant av 16 000 bruttotonn, og er dimensjonert etter hurtigruteskipet MS Midnatsol.
  • Byggingen av skipstunnelen er like om hjørnet. Prosjektet ligger foreløpig inne med 76 millioner kroner på neste års budsjett.

Kilde: Stad skipstunnel

Rådet kommer på bakgrunn av en utredning gjennomført av konsulentselskapet Cowi. Ifølge Sunnmørsposten vil fylkespolitikerne i Vestland fylke få samme negative råd når de skal behandle saken.

Massiv subsidiering

Det er lavt passasjergrunnlag og høye kostnader, kombinert med usikkerhet rundt en eventuell statlig støtte, som nå får fylkesadministrasjonen til å si nei.

– Rapporten viser at passasjergrunnlaget for ruta er lavt med 120–200 passasjerer per dag fordelt på to båter og 4–10 avganger avhengig av alternativ. Med en kostnad på 55–70 millioner kroner vil det samlet tilskuddet ligge i området 950–1200 kroner per reisende avhengig av rutealternativ, skriver Seime i saken til samferdselsutvalget.

I et slik regnestykke må ruten årlig støttes med 30 millioner kroner fra Vestland fylke og tilsvarende sum fra Møre og Romsdal fylke.