– At en statsråd i dag snakker om «Donald Duck-penger» er provoserende. Dette er en total undergraving av fagskolene.

Utspillet fra studentlederen kom i VG, og på bakgrunn av ministerens uttalelser i NRK sin programpost Dagsnytt 18 den 22. november.

Ola Borten Moe sier selv at uttalelsen skulle beskrive Venstres alternative statsbudsjett. Det var imidlertid ikke det eneste han som provoserte fagutdannelsen.

– Jeg er mildt sagt rasende, sier Skau til VG.

Han sikter til at Borten Moe mente at man ikke får en grad eller mastergrad ved høyere, yrkesfaglig utdanning. Alle de rundt 30.000 fagskolestudentene kan ta både fagskolegrad eller høyere fagskolegrad.

– At Borten Moe ikke anerkjenner at man faktisk får en grad, bidrar ikke mye til saken dessverre, sier Skau i VG.

Ministeren beklager også denne uttalelsen i VG.

– Det vet jeg utmerket godt at man får. Det var en faktafeil, som må beklages, sier Borten Moe.

Simulatoropplæring er del av den nautiske utdanninga ved NTNU i Ålesund. Foto: Jørn-Arne Tomasgård

I midten av juni fikk ministeren rapporten «Fremtidige kompetansebehov: Høyere yrkesfaglig utdanning for et arbeidsliv i endring» i hende. Rapporten fra Kompetansebehovsutvalget satte søkelys på hvordan samfunnet kan styrke nettopp yrkesutdanning i et fremtidsscenario der slik kunnskap er stadig sterkere etterlyst. Ministeren tok imot kunnskapsgrunnlaget slik:

– Denne rapporten har gitt oss et solid kunnskapsgrunnlag og styrker det faktagrunnlaget vi er helt avhengig av når regjeringen skal utvikle en kompetansepolitikk som treffer. Det er i dag store udekkede behov i arbeidslivet og vi må blant annet vite hvordan fagskoleutdanningene kan være med å møte både eksisterende og fremtidige kompetansebehov. Vi vet at vi vil trenge mange dyktige fagfolk i hele landet fremover, og her spiller fagskolene en svært viktig rolle.