– Dette er et stort løft for et lite rederi.

Det sier Roald Misje – teknisk direktør og rederen sjøl – om det grønne bulkskipet til familierederiet Misje. Dåpsklare «Misje Vita» strekker seg langs hele bryggen i Bergen, og er det første av ti søsterskip.

Rederiet Misje seiler lastebåter mellom europeiske havner. Det bergensbaserte familierederiet er godt i gang med grønn fornyelse av flåten, og investerer 100 millioner i hvert av de nye fartøyene.

– Dette var noe vi ville forsøke, og som beskjedne bergensere fikk vi det til, sier Misje.

Norsk tek

Hele 50 prosent av teknologien om bord er norskprodusert, informerer Misje.

– Vi har tatt helt bevisste valg hva gjelder utstyr og leverandører underveis i prosessen. Jeg må få lov å skryte av de norske leverandørene og det de får til. De er helt fantastiske, sier Misje.

Resten er levert av øvrige leverandører i Europa. Batteriløsningen på til sammen 1000 kilowattimer er derimot levert av den norske batteriprodusenten Corvus.

– Batteriet er også fra Bergen, sier Misje fornøyd.

Roald Misje er teknisk direktør og reder. Foto: Ketil Svendsen
Roald Misje i batterirommet, som huser 1 kilowattime med Corvus-batterier. Foto: Ketil Svendsen

Batteriet skal sikre god og kontant fremdrift frem til land, forsikrer Misje. Den kraftige batteripakken gjør det mulig for kjempen med en bruttotonnasje på 3.483 tonn å gå kystnært med elektrisk drift mot havner og losseområder. Det blir på rolige fire til fem knop, og ikke i marsjfarten på 11,5 knop.

Rekkevidden er for øvrig målsatt etter innseilingen i Oslofjorden, innrømmer bergenseren.

Geir Bjørkeli i Corvus var hjertelig til stede da Misjes nye bulkskip ble døpt. Foto: Ketil Svendsen

Grønne løsninger

Det massive skroget dekker effektivt mye av Bryggen i Bergen i kraftig grønt. Rederiet la spesielt vekt på klima og miljø i investeringen de foretok i oktober 2020.

– Dette fartøyet er fylt med norsk teknologi og grønne løsninger, sier Misje.

Om bord på fartøyet rederiet overtok i september, er det mer fra Stord-baserte Wärtsilä enn bare designen. Fremdrift sikres av en Wärtsilä 8L20 hovedmotor med selskapets katalysatorteknologi, vridbar propell av type 4D920 og SCV75 reduksjonsgir.

Også brostyringssystemet ProTouch er fra Wärtsilä, i likhet med automasjonssystemer og navigasjonssystemer.

I dag er det hektisk aktivitet om bord før skipet skal døpes. Foto: Ketil Svendsen

Styringssystemet for energioverføringen, en EMS, er levert fra Wärtsilä og sikrer optimal energibruk. Både nødgenerator og hovedgenerator er levert fra Caterpillar, mens tunnel-thrusteren STT 170 er levert fra Schottel. Som teknisk direktør har Misje selv fulgt prosessen nøye fra tegnebordet til ferdigstillelse.

– Jeg har jobbet døgnet rundt med dette, men det er jo så gøy å holde på med, sier han.

Misje rederi sin «Misje Vita» ved kai i Bergen. Foto: Ketil Svendsen, Ketil Svendsen
Roald Misje viser energistyringssystemet om bord. Tilsvarende system nås også fra broen. Foto: Ketil Svendsen

Et skritt mot null

Misje understreker at bidrag fra norske støtteordninger som Enova, og samarbeidet med Sparebanken 1 har vært avgjørende for den grønne investeringen. Skipene er også forberedt for nullutslipp når teknologi og bunkring tillater det.

– For oss blir det umulig å klare null utslipp nå, men det er mange nivåer fra 100 til null, sier Misje.

Han påpeker at for å komme nærmere null, vil de største aktørene nødt til å lede an.

– Vi er et lite familierederi fra Bergen som nå har tatt et kjempesteg i rett retning. De store aktørene følger med på hva vi gjør, men vi trenger at de største, med de virkelig store ressursene, kommer på banen, sier Misje.

Flagger hjem

De ti Misje-skipene bygges på Sri Lanka, ved et verft eid av det japanske verftskonsernet Onomichi Dockyard. Det første av de ti, «Misje Vita», er registrert i det internasjonale, norske skipsregisteret, NIS. Siden utgangen av 2014 har tallet på NIS-fartøyer steget med over 40 prosent fra 522 til 735, skriver Finansavisen. De to siste årene er nettotilveksten på 47 fartøyer.

Det er fortsatt shippingbyen fremfor noen i Norge og Skandinavia, Bergen, som troner på topp med 295 NIS-flaggede skip. Når 144 fartøyer som er registrert i det ordinære, norske skipsregisteret, Nor, plusses på, teller den norsk-flaggede delen av Bergens handelsflåte 439 skip.

Det er nesten tre ganger så mange som nummer to på listen, Ålesund, som har 163 skip fartøyer dersom man ser de to norske skipsregistrene under ett, fordelt på 124 Nor- og 39 NIS-registrerte skip.

Misje Vita
  • Rederi: Misje rederi, Bergen
  • Design: Wärtsilä Ship Design Norway
  • Verft: Colombo Dockyard, Sri Lanka
  • Klasse: DNV, isklasse 1C
  • P & I-forsikring: Gard
  • Fart: 13,5 knop, med last 11,5 knop
  • Lengde: 89,95 meter
  • Bredde: 15,4 meter
  • Bruttotonn: 3483 tonn
  • Nettotonn: 1777 tonn
  • Dødvekt: 5329 tonn
  • Lasterom: 59,85 x 12,8 meter, 6930 kubikkmeter
  • Hovedmotor: 8L20 Wärtsilä
  • Batteri: 1000 kilowattimer
  • Gir: SCV75 Wärtsilä
  • Propell: 4D920 Wärtsilä
  • Hovedgeneratorer: 2xC7.1 ACERT Caterpillar
  • Nødgenerator: 1xC7.1 ACERT Caterpillar
  • Tunnel-thruster: STT 170 Schottel
  • Kabel-/rørgjennomføringer: CSD Sealing System
Kilde: Misje/Wärtsilä
Roald Misje er teknisk direktør og reder. Foto: Ketil Svendsen
Roald Misje er teknisk direktør og reder. Foto: Ketil Svendsen
Se også bildekarusell i topp! Foto: Ketil Svendsen
I dag er det hektisk aktivitet om bord før skipet skal døpes. Foto: Ketil Svendsen
Se også bildekarusell i topp! Foto: Ketil Svendsen