Fredag kom meldingen om at båtbyggeriet Ørnli Slipp på Sørdyrøya ved Frøya, har besluttet å legge ned virksomheten.

I en pressemelding melder selskapet at systematiske forsøk på bedring av arbeids- og prosjektledelse og kvalitetssikringsarbeid, samt tett kundeoppfølging har vært i fokus, dog uten ønsket effekt.

– Utbedrings- og endringsprosesser er kostnadskrevende og lønnsomheten i prosjektene ble dessverre borte. Det er pådratt større tap for verftet, sier Camilla Prytz, administrerende direktør i Kystteknikk Industries.

Alle ansatte mister jobben som følge av nedleggelsen, opplyser selskapet, uten å oppgi hvor mange det gjelder, men ifølge årsregnskapet for 2021 hadde båtbyggeriet 25 ansatte.

– Ørnli Slipp vil søke å ivareta de ansatte så godt som mulig i denne situasjonen, legger hun til.

Minussiden

Selskapet, som ble stiftet i 2014, byttet navn til Kystteknikk Yards i 2020. I september i år ble det foretatt en ny navneendring, og selskapet skiftet tilbake til opprinnelsenavnet Ørnli Slipp.

Båtbyggeriet, heleid av Kystteknikk Mechanical, er et datterselskap i familiekonsernet Kystteknikk Industries.

Om Kystteknikk:

Kystteknikk ble etablert som en familiebedrift i 2006 av Torstein Yttersian og hans bror Terje Yttersian, samt sønnen Thomas Yttersian og Ken Ronny Sivertsen.

Med vekst og oppkjøp har Kystteknikk blitt et konsern med flere datterselskaper.

Moderselskapet er Kystteknikk Industries, stiftet i 2018, består av:

  • Kystteknikk Maritime Service, stiftet i 2018, med reparasjon og vedlikehold av skip og båter. Er nå fusjonert inn i Kystteknikk Yards.
  • Kystteknikk Yards er et båtbyggeri stiftet i 2014 under navnet Ørnli Slipp. Selskapet endret navn i 2020, og så tilbake til i 2022.
  • Kystteknikk Elektro, stiftet i 2019.
  • Kystteknikk har også to eiendomsselskap, Kysteknikk Eiendom Dyrvik, og Kystteknikk Eiendom Dyrøy.
Kilde: kystteknikk.no

Verftet leverte i 2021 et resultat før skatt på minus 2,3 millioner kroner, og hadde driftskostnader på minus 48,6 millioner kroner.

Både for regnskapsårene 2014 og 2017 har revisor påpekt usikkerhet rundt videre drift på bakgrunn av selskapets økonomiske situasjon.

Prisvekst og forsyningsproblemer

Forsinkede leveranser, kostnadsøkning og problemer som følge av pandemien beskrives som bakteppet for nedleggelsen.

– Covid-problematikk knyttet til innreise av arbeidere, og faktisk sykdom, ble også et problem da de fleste båtbyggerne er fra Polen og jobber rotasjon. Ytterligere forsinkelser i progresjon påløp slik på alle nybyggene, sier Prytz.

Båtbyggeriet på Sørdyrøya har bygget oppdrettsfartøy og fiskefartøy i aluminium for fiskeri- og oppdrettsnæringen.

Verkstedet har levert alt fra platearbeid, kvalitetsdeler og innredninger til komplette nye båter.

I 2017 leverte verftet blant annet verdens første helelektriske arbeidsbåt for oppdrettsnæringen, Elfrida, til oppdrettsselskapet Salmar.

– Ørnli Slipp takker for tillit og samarbeid med lokale aktører i båtbyggeprosessene, og beklager dypt alle de ulemper utfordringene får for ansatte, lokalsamfunn og samarbeidspartnere, sier Prytz.