Onsdag morgen ble skattelistene for 2021 lagt frem.

For dette skatteåret er Sandvik bokført med en nettoformue på 10,9 millioner kroner og en skattbar inntekt på 8,1 millioner kroner.

Han hadde i fjor en skatteregning på 3,5 millioner kroner, ifølge ligningstallene fra Skatteetaten. Her er topplisten Kystens Næringsliv har utarbeidet, du sorterer selv ved å trykke på inntekt, formue eller skatt:

Gjennom sine selskaper kontrollerer Sandvik-familien 62,5 prosent av Salt Ship Design. Historien om Sandvik-familien er historien om skipsdesign i to runder.

Karl Sandvik, far til Egil, startet i 1975 opp design- og skipsingeniørbedriften Vik-Sandvik, sammen med Karl Vik. I 2008 solgte Sandvik-familien bedriften til finske Wärtsilä for svimlende 1,4 milliarder kroner.

I 2012 tok tre tidligere Wärtsilä-ansatte kontakt. De ville ha med Sandvik-familien og starte opp nytt selskap.

Fra olje til fisk

Som sagt så gjort: Sandvik-familien ble den gang sittende på halve aksjeposten i nysatsingen, med resten fordelt på gründerne og enkelte ansatte.

Starten ble eventyrlig. Omsetningen første året, 36 millioner kroner, ble nesten doblet andre året. Stikkordet var oljenæringen.

Det første fiskerioppdraget kom i 2017 i form av en irsk tråler.

Tråleren «Voyager» ble tegnet for Nord-Irske Voyager Fishing Company, og ble bygget ved danske Karstensens Skibsværft. Siden har Salt designet både offshorefartøy, fiskebåter, brønnbåter og fartøy for havvind.

I fjor hadde Salt Ship Design 164,5 millioner kroner i inntekter og et driftsresultat på nær 41,8 millioner.

Bekymret for rammevilkår

– Vi merker at ting tar lenger tid. Usikkerhet rundt blant annet skatter og avgifter gjør at investeringsbeslutningene trekker ut i tid.

Hans Ove Holmøy, administrerende direktør i Skiptsteknisk i Ålesund Foto: EO/EOY

Det sier Hans Ove Holmøy, administrerende direktør i Skiptsteknisk i Ålesund. Han er også medeier i selskapet, som de siste årene hovedsakelig har beskjeftiget seg med fiskebåter, samt designoppdrag også for offshoremarkedet og havforskning.

I fjor var Holmøy nummer fire på listen over formuestoppene blant skipsdesignerne, med en nettoformue på 46,5 millioner kroner.

Han hadde en skattbar inntekt på drøyt 13,5 millioner kroner og betalte i overkant av 4,8 millioner i skatt, ifølge ligningstallene.

Grunnrentefrykt

Selv om Holmøy personlig kommer godt ut av ligningstallene for 2021, er han, som mange andre næringsaktører langs kysten, mest opptatt av fremtidsutsiktene for selskapet han leder.

– Snakket om grunnrenteskatt har skapt usikkerhet langt utover oppdrettsnæringen. Vi har ikke vært involvert i brønnbåter i det siste, men også i fiskerinæringen ser det nå ut til at en del er redde for at rammevilkårene kan bli endret mer eller mindre over natten. Det har jo vært snakk om grunnrenteskatt også her, sier Holmøy.

Skipsteknisk hadde i fjor en omsetning på drøyt 169 millioner kroner og leverte et driftsresultat på i overkant av 42 millioner.

Påvirker konkurranseevne

Ekstra skattetrykk på andre områder påvirker også dagens situasjon, blant annet i form av økt arbeidsgiveravgift. Når kostnadene øker som nå, merker Skipsteknisk og Holmøy at konkurranseevnen svekkes.

Han påpeker også at bedrifter som Skiptsteknisk er avhengig av å ha kapital i selskapet.

Denne fabrikktråleren tegnet Skipsteknisk til Baffin Fisheries Ltd. i Canada. Foto: Skipsteknisk

– Vi lever litt med konjunkturene og må ha en buffer for å møte trangere tider. I verste fall kan utviklingen ende med at det må brukes penger på skatter og avgifter istedenfor på utvikling av selskapet, sier Holmøy.

– Når finansministeren uttaler at det nærmest er urettferdig å legge sammen de forskjellige skattene og avgiftene og summere til over 80 prosent, vitner dette om total mangel på forståelse for hverdagen vår. Slikt skaper mistillit til regjeringen. De har fullt fokus på å drive inn skatt, men ser ikke hvordan verdiene blir skapt.

Her er listen over Norges rikeste: