Finansieringsløsningen ble problematisk da leasingselskapet GTLK ble rammet av EU-sanksjoner.

«GTLK som er eier av leasingselskapene i Hong Kong og Irland som finansierer Havila Kystrutens skip er blant de sanksjonerte selskapene. Havila Kystruten legger til grunn at sanksjonene forhindrer GTLK i å gjennomføre finansieringen av selskapets skip», opplyste Havila i en pressemelding i april.

God avklaring

Havila Kystruten har utsatt leveringen av Havila Polaris i påvente av en høring og kjennelse i London.

Nå har «High Court of Justice» kommet med en kjennelse som sier at alle sikkerheter etablert i forbindelse med byggefinansieringen og den planlagte leasingfinansieringen av ferdigstilte skip, vil bli frigitt som et oppgjør av gjelden.

- Dette er en god avklaring for oss, som betyr at vi har full rett til å ta overtakelse av Havila Polaris og etter hvert Havila Pollux, samtidig som vi får gjort opp på Havila Capella, sier administrerende direktør Bent Martini i Havila Kystruten i en uttalelse.

I tidsnød

Utsettelsen gjør at Kystruten nå er kommet i tidsnød.

– Det begynner å bli tidskritisk å rekke oppstart i rute 29. desember, men vi snudde Havila Castor i Bergen på fem dager, og kan klare det igjen. Samtidig vil det måtte skje midt i julefeiringen, og vi er også avhengige av våre leverandører for å komme i mål når Havila Polaris har kommet hjem, sier Martini.

Etter den russiske kollapsen fikk Havila arbeidet frem en pakke for refinansiering.

Samlet finansiering utgjør 370 millioner euro, betaling til det tyrkiske verftet Tersan for Havila Polaris og Havila Pollux, samt innløsing av eksisterende gjeld knyttet til alle skipene.

Kystens Næringsliv har forsøkt å få ytterligere kommentarer fra Bent Martini, foreløpig uten å lykkes.