På vegne av rederiet har han sendt formelt høringsinnspill til forslaget om grunnrenteskatt. Med sine 18 fartøy og rundt 250 ansatte er Rostein blant verdens største brønnbåtrederier.

Selv om grunnrenteskatt også vil skape problemer for brønnbåtnæringen, er Bradley enda mer bekymret for konsekvensene nedover i leverandørnæringen langs kysten.

– Blir ikke hørt

– Jeg kan ikke se at den maritime leverandørkjeden er nevnt i det hele tatt i forslaget. Grunnrenteskatten kommer til å få store konsekvenser for mange leverandører. Det er allerede selskaper som har begynt å si opp folk, sier Bradley.

Rostein

  • Brønnbåtrederiet Rostein ble opprettet i 1996 og har hovedkontor på Harøy utenfor Ålesund.
  • Rederiet har 18 fartøy i flåten og rundt 250 ansatte.
  • Rostein opererer blant annet verdens første hybride brønnbåt og verdens første brønnbåt med termisk behandlingsutstyr.
  • Alle rederiets fartøy er 100 % norsk-bygget..

Kilde: Rostein

Han har selv vært i møte med representanter for departementet etter at forslaget ble lagt i bordet. Målet her har vært å synliggjøre hvordan sentrale deler av kystnæringene er bygget opp i et finmasket system der selskaper er avhengig av hverandre og lever av investeringene på toppen.

– Vi har forsøkt å vise hvordan investeringene i produksjonsleddet i havbruk får penger til å sildre nedover i verdikjeden, men blir ikke hørt, sier Bradley.

– Tapping av verdier

Han understreker at grunnrenteskatten ikke vil få store utslag for Rostein på kort sikt, selv om veksten som virket selvsagt for kort tid siden garantert ikke vil komme.

Men han er opprørt over et skatteforslag som etter hans mening er utformet på et skrivebord i Oslo uten forståelse for virkeligheten næringslivet langs kysten står i.

Slik Bradley ser det, handler grunnrenteskatten om tapping av kystverdier.

– Ved andre skatter utenom ordinær næringslivsskatt har kystkommunene tradisjonelt sittet igjen med rundt 50 prosent av det som blir betalt inn. Når det gjelder grunnrenteskatten, vil man få et sted mellom 10 og 15 prosent. Dette handler om å ta privat kapital fra kysten og sende den til Oslo, mener Bradley.

Bekymret for helheten

Dette momentet er også sterkt understreket i høringsinnspillet som nå er sendt.

«Ro Venture» er en av Rosteins brønnbåter Foto: Rostein

«Vi er bekymret over konsekvensene forslaget vil få både for Norge som nasjon og det private næringslivet dersom en innfører forslaget slik det foreligger. I gjennomgang av forslaget greier vi ikke å se at en har vurdert totalt skattetrykk, herunder formuesskatt ved norsk eierskap, og ei gjort greie for valg av svært høye satser», heter det her.

Mange utfordringer

Bradley er opptatt av at forslaget om grunnrenteskatt kommer i en tid når utfordringene står i kø for kystnæringslivet. Krigen i Ukraina, et russisk marked som forsvant over natten, energikrise med rekordhøye strømpriser og renteoppgang:

Alt dette skaper usikkerhet og tøffe rammevilkår for mange aktører.

– Jeg mener regjeringen nå er i ferd med å skyte seg selv i foten. Vi på kysten må våkne og stå sammen i kampen mot grunnrenteskatten, sier Bradley.

Kystens Næringsliv har bedt næringsminister Jan Christian Vestre om kommentar til denne saken uten å få svar.