IKT-leverandøren Vard Electro, har signert kontrakt med Ulstein Verft om levering av SeaQ-løsningen til to havvind-fartøy.

SeaQ er et kontrollsystem som legger til rette for fjernstyring av maskinsystemer som motorer, propeller og lignende.

– Vi er stolte over å ha blitt valgt som leverandør av informasjon -og kommunikasjonsteknologi om bord de to fartøyene. Med vår lange erfaring fra bransjen vil vi levere en IKT-løsning av høy kvalitet til Olympic, som sørger for et trygt og effektivt arbeidsmiljø for mannskapet om bord fartøyene, sier Svein Arne Langva, Sales Manager i Vard Electro i en pressemelding.

Redusere kostnader og utslipp

Vard Electros SeaQ-løsning overvåker drivstoffbruken med hensikt å redusere kostnader og utslipp.

Systemet overvåkers skipet tilstand for å forebygge vedlikehold på vitale systemer, som kan redusere fartøyets nedetid og forbedre sikkerheten.

I tillegg automatiseres viktige oppgaver som rapportering for å redusere arbeidsbelastningen for mannskapet, opplyser selskapet.

Olympics nye havvind-skip designet av Ulstein Verft. Foto: Olympic/Ulstein

Teknologien støtter også et eksternt dekkmaskingrensesnitt, som kan forenkle noen operasjoner, gi redusert bemanning om bord, og forbedre sikkerheten på fartøyet.

– Prosjektet viser frem ekspertisen og ressursene som er tilgjengelig innenfor den maritime klyngen på Sunnmøre. Verft, rederi, designer og leverandør har alle sterke bånd til det lokale maritime samfunnet, og jobber sammen for å bringe innovative løsninger til den maritime industrien, sier Langva.

Havvind-fartøy

IKT-kontrakten består av kommunikasjon- og sikkerhetsløsninger, i tillegg til IT-stativer og integrasjonstjenester, og er inngått med Ulstein Verft.

Ulstein Verft utvikler og bygger avanserte spesialfartøy til blant annet havvind, olje, gass og ekspedisjonscruise.

Sluttkunden er rederiet Olympic Subsea.

Det var i sommer at Olympic bestilte to konstruksjonsfartøy og to opsjoner til havvind for bygging ved Ulstein Verft.

Olympic bestilte i sommer to konstruksjonsfartøy og to opsjoner til havvind for bygging ved Ulstein Verft. Foto: Olympic/Ulstein Verft

Fartøyene skal ha hybridmotor, og er basert på Ulstein SX222-designet, med Twin X-Stern fra Ulstein Design & Solutions.

Rederiet har tidligere bygget seks skip ved Ulstein Verft, og var den første kunden til Ulstein Design & Solutions.

Planlagt overlevering er første halvdel av 2024.