Allerede i første halvdel av inneværende år skal nemlig Vard Gruppen ferdigstille det første av to CSOV-nybygg for Fosnavåg-rederiet, med Vard Electro som systemintegrator. Om bord blir det deres egen og omfattende SeaQ-pakke, med løsninger for energi, bro, kommunikasjon, og automasjonssystemer.

Eget energilagringssystem

Også ombyggingen av «REM Commander» vil omfatte SeaQ energilagringssystem, og altså ombygging til hybrid drift. Det vil da omfatte batteri, frekvensomformer, energistyringssystem, og kraftstyringssystem.

Fartøyet ble opprinnelig bygget ved Kleven verft i 2011, og er 85 meter langt og 20 meter bredt.

Energilagringssystemet SeaQ og batteridrift skal sikre fartøyet en reduksjon i drivstofforbruket på opptil 20 prosent av dagens forbruk. Peak shaving skal i tillegg sikre langt jevnere drift og lavere grad av slitasje på motorer.

– En betydelig fordel med et energilagringssystem er at det forbedrer responsen til fremdriftssystemer og andre systemer på grunn av øyeblikkelig strømrespons i tråd med lastvariasjoner, og kompenserer for langsommere akselerasjonstid med mindre responsiv motorer», sier Svein Arne Langva, salgssjef i Vard Electro i pressemeldingen.

Systemet brukes som spinning reserve, og sikrer at fartøyet kan kjøre på færre motorer med lavere belastning. Samtidig opprettholdes kravet til redundans opprettholdes, fortelles det i pressemeldingen.

Også oppdrag gjennom Ulstein-nybygg

I februar i år sikret Vard Electro kontrakt med Ulstein verft for SeaQ-systemet om ord på to konstruksjonsfartøy som bygges for Olympics Subsea-rederiet. De to fartøyene skal overleveres i første halvdel av 2024, og kan følges av to havvindfartøy som det ligger opsjon på. Om Vard Electro sitt SeaQ-system er aktuelt også her, vites ikke.

Ombyggingen av «REM Commander» skal utføres i løpet av inneværende år, og blir den første i en serie av ombygginger for Rem-rederiet fremover. I en pressemelding forteller rederne at de «aktivt vil jobbe med å oppgradere flåten sin med ny teknologi for å sikre grønnere og sikrere operasjoner.»

Det kan innebære flere oppdrag for Vard Electro.

– Fleksibiliteten til SeaQ-teknologien som legger til rette for enkel integrasjon med eksisterende systemer om bord, samt dens avanserte funksjonalitet, var viktige nøkkelfaktorer for vårt valg av Vard Electro for dette ombyggingsprosjektet», sier Ronny Pål Kvalsvik, kommersiell sjef i Rem i pressemeldingen.

Rem-rederiet har for tiden 18 fartøy i flåten, med 13 forsyningsskip, ett CSOV, to konstruksjonsfartøy og to seismikkfartøy. I februar ble det kjent at verftssjef Conradi Andersen ved Myklebust verft gikk over i stillingen som toppsjef i Rem Offshore.