Ulstein skal bygge to nye serviceskip

Ulstein-gruppen skal bygge to nye servicefartøy for det tyske rederiet Bernhard Schulte Offshore. – Vi ser fram til å jobbe sammen med dem, sier Kolbjørn Moldskred, salgssjef i Ulstein Verft.

Tore Ulstein kan smile etter at Ulstein verft skal bygge nye servicefartøy CSOV-båter for det tyske rederiet Bernhard Schulte Offshore.
Tore Ulstein kan smile etter at Ulstein verft skal bygge nye servicefartøy CSOV-båter for det tyske rederiet Bernhard Schulte Offshore.Foto: Elin Høyland

Ulstein Verft har ansvaret for design og konstruksjon av to serviceoperasjonsskip (CSOV-ar) baserte på Ulstein sitt SX222-design. Kontrakten inkluderer opsjoner på ytterligere fire fartøy.

Bernhard Schulte Offshore bygget to skip hos Ulstein i 2015 og 2016, og ifølge Matthias Müller, administrerende direktør i Bernhard Schulte Offshore, er de svært fornøyd med samarbeidet med skipsbyggerne i Ulsteinvik.

– Erfaringen vi har hatt med Ulstein på tidligere nybygg og ombyggingsprosjekt, både når det gjelder egenskaper ved designet og pålitelighet i skipsbyggingsarbeidet, gjør at vi kommer til Ulstein igjen, sier direktøren.

Han framhever spesielt engasjementet Ulstein viser for innovasjon.

CSOV-ar-baserte på Ulstein sitt SX222-design. Bernhard Schulte Offshore skriv kontrakt på to CSOV-skip frå Ulstein. Og opsjon på to fartøy til.Foto: Ulstein

Også Ulstein er svært fornøyd med avgjørelsen til rederiet om å se mot Ulsteinvik igjen.

Vi tror disse nye CSOV-ene vil gjøre en god jobb for Bernhard Schulte Offshore i årene som kommer, sammen med de tre vi alt har designet og levert til dem. Vi setter pris på å jobbe med Bernhard Schulte Offshore igjen og tilliten de har til oss, sier konsernsjef Cathrine Kristiseter Marti i Ulstein Group.

Fartøyene har en lengde på 89,6 meter og en bredd på 19,2 meter. Designen er tilpasset behovet til rederen, inkludert enkeltlugarer for 110 personer. Til sammen vil fartøyet kunne romme 132 personer. Skipene vil ha hybrid batteridrift og være klar for metanol slik at karbonnøytrale operasjoner.

– Partene samarbeider svært godt og vi ser fram til å jobbe i lag igjen. Fartøyene er planlagte for levering i 2025, og vi skal gjøre det vi kan for å leve opp til forventningene, seier Kolbjørn Moldskred, salgssjef i Ulstein Verft.

(Copyright)
Publisert 6. July 2023, kl. 13.18Oppdatert 6. July 2023, kl. 13.25